Svar: Nedtrapning af flasker - 6 mdr.
19. januar 2010
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Du kan godt skære ned i formiddagsflasken, så han får mindre og mindre og dermed tilsidst lærer at undvære den helt. Det er generelt en meget god måde at gøre det på :)
Samtidig skal din dreng så også tilbydes vand af kop, så hans væskebehov fremover dækkes mere og mere af vand og mindre af mælk. Det er altså ikke et spørgsmål om at han skal have masser af fast føde i stedet for mælk, for hans væskebehov er stadig meget stor og får han ikke nok at drikke dagen igennem, vil han naturligt søge det mere og mere om natten og det er jo ikke den udfordring du søger ... Så ja, mælketilbuddet skæres mere og mere ned, men stadig er det vigtigt at væskebehovet dækkes - også om dagen :)
Nu hvor han er 6 måneder må han gerne begynde at få lidt frugt i hånden at sidde med og du kan derfor forsøge at tilbyde ham lidt frugt, f.eks. en appelsinbåd som han kan sidde og sutte saften ud af om morgenen. Det kan appellere til lysten til at spise og gøre at han stille og roligt vender sig til at skulle have morgenmad og dermed når at få alle sine måltider dagen igennem :)
Det er bedre at han spiser 3/4 dl. 3 gange dagligt end 1½ dl. 2 gange dagligt, så det du beskriver lyder rigtig fint. Det er en god idé kun at give 2 x grød dagligt og resten grøntsagsmos og stille og roligt kommer over på grøntsager til frokost, sådan, at når han bliver 7 måneder og skal igang med 4 måltider skemad dagligt, så ligger der grød morgen og eftermiddag og grøntsagsmos frokost og aften :) I 7 måneders alderen erstattes flasken om eftermiddagen ofte med en portion grød i stedet :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske