Svar: Ændring af søvn - mere mad?
19. januar 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Gitte
Dejligt at høre at det går så godt hos jer. Det kunne dog godt lyde som om at Isabelle ville være glad for at få lidt skemad og det lyder fint at begynde nu, hvor hun er blevet 5 måneder :)
Start gerne med lidt grød af ris, majs, hirse, boghvede eller quinoa - giv hende det til frokost sammen med lidt vand af en kop og bibehold så amningerne som du plejer.
Start med 4-5 skefulde og øg hende langsomt over flere dage, så du er sikker på at hendes mave kan følge med. Suppler evt. med lidt frugtmos som topping for variation og for mavens funktion og når hun kan spise mellem en halv og tre-kvart dl. så begynder du at give hende to gange dagligt. Her kan hun så få grøntsagsmos om aftenen, hvor udgangspunktet er de grøntsager som I andre spiser f.eks. lidt kartoffel, gulerod og blomkål og igen vand af kop.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng, vågner evt. med en ekstra morgenamning
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Grød evt. med lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16-16.30: Ammes
Powernapper ofte 20-30 minutter
Aften 18: Grøntsagsmos introduceres, når det fungerer med grød til frokost, vand af kop
Ammes og puttes til natten i egen seng ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og begynder måske at kunne sove uden mælk midt nat. Nogle børn er dog 6 måneder inden de kan undvære natamningen helt :)
Du skal være opmærksom på at hun har en alder nu, hvor hun naturligt skal bruge sig selv rigtig meget både fysisk og mentalt så du kan ikke forvente helt så meget søvn som tidligere. De vågne tidspunkter i løbet af dagen skal være meget aktive perioder og de fleste børn vil i 5 måneders alderen sove en kort formiddagslur på 45-60 minutter, en middagslur på et par timer og så en powernap på 20-30 minutter sidst på eftermiddagen.
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske