Brev:
Nattesøvn... eller mangel på samme!
19. januar 2010
Alder:
10 mdr.
Nattesøvn... eller mangel på samme!
Hej Helen.
Nu blev jeg lige nødt til at melde mig ind her, da jeg har et spørgsmål, som jeg ikke synes, vores egen sundhedsplejerske besvarer fyldestgørende.
Vi har en skøn og mild datter på snart 10 mdr., som lige er startet i dagpleje. Det går heldigvis over al forventning:0)
I løbet af dagen er hun glad og blid og altid i godt humør (næsten) Hun sov stort set igennem de første fem måneder, men så ændrede det sig til, at hun begyndte at vågne flere gange om natten.
Hun blev fra 4 mdr. alderen puttet i egen seng ved siden af vores seng, og har for nylig fået eget værelse, hvor hun puttes hver aften, stort set uden problemer. Hun puttes ved 19.30-tiden, får en flaske og en sang, og så sidder jeg lidt ved hende i mørket, indtil jeg kan mærke, at hun er faldet helt til ro. Derefter går jeg ud af rummet, og hun falder selv i søvn; nogen gange med en smule brok, andre gange hører vi ingenting.
Det har længe været sådan, at vi skal ind til hende fire-fem gange i løbet af en aften for at trøste og give sut, hvorefter hun falder i søvn igen. Mellem kl. 24.00 og 02.00 vågner hun og kommer ind mellem os, hvor hun får en flaske og sover videre. Hun vågner ofte op igen og skal puttes til igen; det kan på gode nætter være 2-3 gange; på de slemme nætter 8-10 gange. Den sidste uge bliver hun puttet som beskrevet, men vågner så efter 20-30 min. og er VÅGEN. Hun er vågen i op til to timer og falder først i søvn igen, når jeg går i seng og tager hende med mig. Hendes far kan slet ikke komme i nærheden af hende.
I løbet af dagen sover hun to gange:
Kl. 9.30/10.00: en til halvanden times lur.
Kl. 13: to til toenhalv time.
Hun spiser fint i løbet af dagen og er som sagt en rigtig glad lille pige.
Jeg skriver udelukkende til dig, fordi vores manglende / afbrudte søvn er ved at tage livet af os, og vi ved ikke helt, hvordan vi skal få det vendt (til trods for at vi har to større børn, som dog ikke havde søvnproblemer)
Jeg håber sådan at du har nogle gode råd, som kan få hende til at sove igennem, eller ihvertfald mere sammenhængende.
Mange hilsener
Annemette:0)