Svar: Nattesøvn... eller mangel på samme!
19. januar 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Annemette
Håber at I stadig hænger sammen, nu hvor jeg svarer dig idag :)
Det lyder umiddelbart som om at din datter sover en lille smule for meget om dagen, alternativt skal hun puttes lidt senere end hun bliver det nu, men da hun ikke umiddelbart har problemer med at overgive sig til søvnen, så lyder det mere som om at dagssøvnen skal afkortes lidt for at hun kan sove mere sammenhængende om natten.
Det er også rigtig vigtigt at jeres datter får både mad og mælk nok hele dagen igennem for at hun kan sove godt. Mange børn spiser for lidt, det kræver for stor koncentration at spise mad i stykker og de stopper før de egentlig er blevet mætte nok. Det kan derfor være en rigtig god idé at supplere hende med en godnatgrød som en del af putteritualet inden hun skal sove om aftenen.
Derudover skal I være meget opmærksomme på afhængigheden af sutten for at sove. Du skriver at I er inde mange gange for at give hende sut og jeg får lidt på fornemmelsen at hun er ved at få eller har fået en vane med kun at kunne sove, hvis sutten er i munden.
Vi har alle brug for det der hedder søvnassociationer. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Din datter lyder til at være afhængig af at få sin sut, hun kan kun sove, hvis du giver hende sutten i munden ....
Sutten er fin og beroligende, når hu har fået mælk, puttes og skal overgive sig til søvnen. Her har den hos jer en rigtig god virkning. Men det er sådan, at når hun sover godt så afslappes hendes krop og dermed også hendes kæber og sutten ryger naturligt ud. Hver gang jeres datter skifter søvnfase og det gør hun rigtig mange gange hver nat, så vil hun vågne lidt op, ændre på sin stilling, småklynke osv. og sikre sig at alt er som det var, da hun faldt i søvn. Det er hendes søvnassociation der skal få hende til at sove videre igen.
Det betyder altså at hvis hun forventer at du hver gang putter sutten i munden på hende, så vil hun vågne mere og mere op indtil det sker og du vil rende i pendulfart mellem hendes værelse og din seng, hver gang sutten tabes, hvilket sagtens kan være en gang i timen hele natten igennem ....
Derfor er løsningen at I forsøger at putte hende og få hende videre i søvnen uden afhængighed af sutte. Det kan være stillingsskift (fordi hun på sigt selv vil kunne vende og dreje sig og finde en stilling der er rar), en beroligende klud i stedet (fordi hun på sigt, vil kunne trække den til sig og finde den i mørket) så hun gøres mere og mere selvhjulpen.
En mulighed er naturligvis også at lære hende at finde sin sut selv og det kan I også øve om dagen. Hver gang hun skal have sin sut, så skal hun have den i hånden og selv putte den i munden. Om natten skal I hjælpe hende med at lede efter den i sengen og igen føre den til munden - evt. lægge flere sutten i sengen hos hende.
Et forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand eller mælk af kop
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Formiddagslur, sover 45 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte pastaskruer, kogte grøntsager, ½ hårdkogt æg, rejer eller andet. Vand af kop. Suppleres evt. yderligere med lidt grøntsagsmos.
Middagslur sover 1½ time
Eftermiddag 15.30: En lille portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs osv. Der skal være mad i stykker og også stadig noget mos. Vand af kop.
Godnatgrød indgår som en del af putteritualet.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20, sover i sin egen seng
Sen aften 23-24: Flaske, sover i sin egen seng
Håber I hermed er hjulpet videre på vej. Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske