Svar: Sove problemer - 7 mdr.
19. januar 2010
Alder:
7 mdr.
Kære trætte mor
Du fortæller at det kun er om aftenen, at din dreng har svært ved at finde fysisk ro - om dagen sover han fint i barnevogn og falder i søvn uden at du skal trille ham eller andet ... Hvori består forskellen på putning dag og aften?
Hvis du f.eks. putter ham i en voksipose om dagen, som omslutter ham og hjælper ham til fysisk ro, så skulle du måske prøve at bruge denne om aftenen også ... I givet fald, ville det være godt at du så, når han er faldet i søvn, letter lidt på dynen i posen, så han ikke får det for varmt :)
Det kan også handle om at han efterhånden er så gammel, at han har brug for at kunne bevæge sig og finde en behagelig stilling at sove i. Du fortæller at han tidligere faldt i søvn ved at blive puttet på siden og I holdt jeres hænder på ham, måske er han ved at være der, hvor han måske sover bedre på maven? Hvis han selv tumler omkring og får sig lagt på maven og er i stand til at trille og vende og dreje sig selv, så er der ikke noget i vejen for at han falder i søvn på maven nu. Faktisk hjælper det nogle børn til større fysisk ro, at få lov til dette ... Igen kan du så vende ham om på ryggen inden du selv går i seng.
Det lyder ikke som om at uroen inden sengetid skyldes manglende indtag af mælk og mad, men altså som en stor fysisk uro og du må derfor forsøge at finde ud af, hvordan du kan hjælpe ham til fysisk bedre ro, når han skal sove ...
Med hensyn til om han sover for meget om dagen, så kan du evt. forsøge at putte ham lidt senere. Det er okay først at putte ham kl. 20-20.30, hvis du tror at han der så vil være mere parat. At flytte hans puttetid ½-1 time vil være helt okay.
Et bad om aftenen kan også være en idé, fordi han bagefter naturligt får en varme og en ro der breder sig i kroppen. Det kan altså også gøre at han lettere kan slappe af, når han skal sove:)
Jeg håber ovenstående er et par idéer med på vejen, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske