Brev:
Hjælp til dagsplan - 8 mdr.
19. januar 2010
Alder:
8 mdr.
Hjælp til dagsplan - 8 mdr.
Kære Helen,
Vi har været glade for den sidste mad- og søvnplan, du hjalp os med, og vil gerne have hjælp til en ny. I tilknytning hertil er et par spørgsmål om hård afføring, laktulose og gylp/opkast.
Mors barsel slutter om to uger, hvor fars begynder. Som det er nu, bliver vores søn ammet inden eftermiddagsluren, og det kan far jo ikke så godt klare ;0) Vi er i tvivl om, hvad der skal erstatte dette måltid, og om madplanen generelt skal ændres, nu hvor han nærmer sig de 9 måneder.
I forbindelse med madplanen følger et spørgsmål om hans mave. Han får fuld dosis laktulose og har fået det i 2 måneder (dvs. 5 ml. morgen og 5 ml. aften). Han er ikke længere forstoppet og kommer af med afføring typisk i 2-3 portioner mest om morgenen. Men hans afføring har de sidste uger været ret hård om morgenen i kugler, der nærmest bare kan trilles ud af bleen. Vi er derfor både lidt bekymrede for hans mave. Til bekymringen hører, at han de sidste uger også har gylpet næsten hver dag, som lugter af opkast, men det er ikke store mængder.
Hvad kan vi gøre for at bløde hans afføring op – han får frugt flere gange dagligt? Hvor længe skal vi fortsætte laktulosen? Søvn er stadig et issue, men hvis han simpelthen bare har en svag/umoden mave, kan vi så gennem maden om dagen ændre på, hvornår maven generer ham, så det ikke er om natten?
Her får du lige vores dagligdag, som den ser ud nu på et typisk døgn:
Kl. 6/7: Vågner
Kl. 7.30: Havregrød med frugt eller øllebrød. Vand af kop
Kl. 9: Frugtmos (pære, æble, bær, appelsin o.lign. – ingen banan)
Kl. 9.30-10.30/11: Formiddagslur 1- 1 ½ time hjemme
Kl. 11.30/12: Rugbrødsbidder og nogle dage også frugtmos
Kl. 13: Ammes
Kl. 13.30-16: Eftermiddagslur i barnevognen oftest 2 ½ time (ind imellem kun 1 ½)
Kl. 16.30: Ca. 1 dl. havregrød med frugt eller øllebrød + agurkestang o.lign.
Kl. 17.30/18: Aftensmad med os evt. suppleret med kartofler
Kl. 19/19.30: Ammes og puttes
Kl. 23/00: 220 ml. MME
(Er småurolig i løbet af aftenen natten, og meget urolig/vågen i længere tid kl. 22-23 samt kl. 3-5).
Kl. 4/5: Ammes
Mange hilsner
forældrene