Svar: Allomin 1 og 2 - er Allomin 2 mere mættende?
20. januar 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Mona
Jeg vil lige starte med at sende dig en plan for dagen, som den kan se ud til en dreng på 6 måneder. Mæthed skal nemlig skabes hele dagen igennem, for at få en rolig nat :)
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop
Flaske og puttes til formiddagslur, denne flaske trappes ud og forsvinder i 7 mdr. alderen, jvf. tidligere brev
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Flaske og stille og roligt introduceres flerkornsgrød med frugt og flasken her udgår ofte også i 7 måneders alderen.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med brødskorper eller andet i hånden, som han selv kan gumle på. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske
Begynder herefter at kunne sove uden mælk midt nat.
Det er sådan at Allomin pr. 1. januar 2010 forhandles af Semper AB og således ikke længere af Beauvais. Sammensætningen er derfor ikke som tidligere og jeg ved ikke om det er 'det gamle' eller det nye produkt du har derhjemme ...
Men tidligere var der ikke forskel på Allomin 1 og 2 hvad angik mæthed. De var begge fuldgyldige mme og forskelligheden bestod af jernindholdet. Der var således ikke noget givet ved at give type 2 i stedet for type 1, hvis man gerne ville opnå mere mæthed ...
I den nye Allomin er der ændringer således at Allomin 1 er en fuldgyldig erstatning der kan gives til 6 måneder. Allmin 2 er en tilskudsblanding der kan gives fra 6 måneder. At det er en tilskudsblanding betyder at barnet ikke kan lave af dette alene, men har brug for anden mad ved siden af. Vælling er f.eks. også en tilskudsblanding.
Der sker ikke noget ved at give jeres dreng type 1 i løbet af dagen, type 2 eller vælling til natten og/eller sen aften. I kan prøve jer frem og se hvad der passer jer bedst :)
Håber ovenstående hjælper lidt på vej :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske