Svar: Ammestop og nattesøvn - 8 mdr.
20. januar 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Marie
Det er en skøn selvstændig lille pige I har fået jer der :)
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis I kunne ændre lidt på hendes rytme. Jeg så gerne at dagen startede lidt tidligere, fordi hun så naturligt ville sove sine lure tidligere i løbet af dagen og derfor også ville være mere parat til at blive puttet kl. 20. På den måde kunne I få mere aftentid sammen som forældre/par.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
7.30: Vækkes og tilbydes havregrød, lavet med mme eller sødmælk, vand eller mælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost (det kan være smøreost eller mild skæreost eller ost i stænger hun kan gnave i), frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur kl. 9.30-10, sover 45 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, meget gerne fiskepålæg, godt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle eller lignende. suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet mos eller mos fra glas. Tilbydes vand eller mælk af kop.
Puttes til middagslur kl. 13.30, sover her 1½-2 timer
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, lidt rugbrødsdrys eller lignende. Frisk frugt i hånden, ½ bolle med lidt smør, ost. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Vand eller mælk af kop. Der skal være mad i stykker, og der skal være mos.
Suppleres gerne med en godnatgrød som en del af putteritualet, grøden gerne lavet med mælk.
Putten til natten 19.30-20
Sen aften/nat: Tilbydes noget at drikke, hvis hun vågner og er tørstig.
De fleste børn vil i jeres datters alder have behov for 3 flasker/amninger dagligt og de ligger ofte aften, sen aften og tidlig morgen. Hvis hun ikke vågner og kræver noget, så får I hende ganske givet ikke til at tage det. Så må I gå ud fra at hun får hvad hun har behov for i løbet af dagen. Vågner hun, må I forsøge med en flaske.
Hvis hun bliver ved med at nægte flasken, så må I forsøge med mælk af en kop. Her tænker jeg både på mme og sødmælk. Nægter hun fortsat dette så må I sørge for at hun får vand i stedet og så må I bruge mælk i grød og mos og give hende kalk ved at tilbyde hende sovs, ost og yoghurt om eftermiddagen.
Tal også med lægen om hvorvidt hun bør få en kalktablet. Den kan knuses og gives sammen med lidt frugtmos eller grød.
Som I kan se af planen, så har jeg ændret jeres datters rytme, så hun vågner tidligere og sover tidligere hele dagen igennem. Derudover anbefaler jeg at I sørger for at hun ikke sover for meget i løbet af dagen, det kan være nødvendigt at vække hende, hvis I vil forlænge hendes nattesøvn, så hun begynder at kunne gå tidligere til ro om aftenen og I kan få lidt tid for jer selv :)
Hvis I følger ovenstående plan, så vil jeg umiddelbart tro, at I godt kan putte hende direkte i sengen og lulle hende til ro der, som I tidligere har forsøgt jer med. Hold hænderne på hende, lad hende mærke at I er der, put hende med en putteklud, dynen omkring sig, bestemte kærtegn, beroligende ord osv. Hvis hun virker til at have behov for at blive vugget, så vug hende imens hun ligger i sin seng, brug evt. brio bedrockers på sengen så den kan bevæges lidt.
Når jeres datter bliver ved nu, så skyldes det sandsynligvis at hun ikke er træt nok når hun bliver puttet :)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske