Svar: Rytme med søvn og mad
21. januar 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Pia
Det lyder som om at jeres dreng for det første skal til at have noget mere mad, men også som om at I skal aktivere ham lidt mere inden han puttes til lur igen. Han må meget gerne være vågen i mere end 2 timer af gangen.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur kl. 9.30-10 - sover her ca 45 minutter
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13. Sover her måske et par timer.
Eftermiddag 16: Flaske og kan her også tilbydes lidt frugt som om formiddagen.
Powernapper evt. ½ times tid. Det kommer an på hvor lang en middagslur han har taget
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, suppleres igen med lidt brødskorper i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se ligger skemad og mælk adskilt, men han får stadig begge dele og det er vigtigt at fylde ham op fra morgenstunden for at han kan sove godt både dag og nat.
Det er også vigtigt at han nu begynder at få en mere fast rytme, med mad på faste tider og søvn på faste tider. Det er vigtigt at du arbejder på en lidt længere middagslur og du kan her starte med at lade ham sidde op i vognen, mærke vinden i ansigtet, kigge på verden og lade sig fylde op med indtryk og først putte ham, når han tydeligt viser sig parat. Læg mærke til tidspunktet, det giver dig en idé om hvornår han reelt er klar til sin middagslur.
Derudover er det vigtigt at du sørger for at aktivere ham og det er både fysisk og mentalt. Han skal tumles med, han skal have mad i hånden han kan sidde og koncentrere sig om. Der skal ske noget på flere planer og han skal ikke puttes før han er træt både fysisk og mentalt :)
Håber ovenstående plan viser dig hvordan, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske