Brev:
Mere og mere kræsen
21. januar 2010
Alder:
2 år, 7 mdr.
Mere og mere kræsen
Kære Helen
Nu henvender jeg mig igen til dig omkring Oscar's spisen eller rettere ikke spisen. Jeg syntes, at han bliver mere og mere kræsen. Lige for tiden lever han stort set af bananer, brød, pasta og paneret fisk!
Vi prøver at gøre det til noget hyggeligt at spise, han hjælper med at dække bord, vi sætter stearinlys paa bordet, og han kan egentlig ogsaa sidde i rimelig lang tid hos os ved bordet fordi han hygger sig og vi sludrer og laver sjov, men han spiser intet. I ugens løb spiser han ofte enten alene med mor eller far, da vi har skiftende arbejdstider, men i weekenden prøver vi at prioritere at spise sammen og gøre det hyggeligt. I vuggestuen spiser han nogle dage ok, men ogsaa meget smaat og som regel altid det samme dvs brød, og det er ofte hvidt brød her i Frankrig. Jeg giver ham dog altid fuldkornspasta.
Jeg prøver altid at lave noget jeg ved, at han kan lide og derefter servere andre ting som mor og far spiser. Men det er kun pastaen eller brødet der ryger ned, og eftersom han stadig er sulten, saa spiser han en stor banan derefter. Han spiser i hvert fald ikke varieret.
Han spiser kun grønstager (dvs gulerødder eller majs) hvis han faar dem inden det reelle maaltid, hvis jeg servere grøntsagerne med resten af maden, bliver de simpelthen ikke spist. Men nu virker det heller ikker rigtig mere :)
Kødet skal helst være paneret, kylling eller fisk, ellers bliver det ikke spist, men det kan han saa ogsaa spise meget af nogle dage.
Oscar er en glad og energisk dreng, vægten er ok, han er: 95 cm og vejer næsten 13 kg. Oscar har aldrig været nem mht mad, men jeg syntes at det bliver værre og værre, og jeg bliver mere frustreret og meget træt af at servere det samme mad hele tiden :)
Kan du give mig et rigtigt godt raad, Helen? skal vi lade ham sulte hvis han ikke vil have hvad der bliver serveret, hvilke jeg syntes vil være meget svært? eller skal vi bare acceptere, og sige at det gaar over en dag..? Hans mor og far var selv meget kræsen som barn, kan det gaa i arv? :)
Paa forhaand tak.
Lotte
PS. vil lige tilføje at hvis vi spiser ude eller er paa ferie, saa er det endnu værre. Som om, at han intet nyt vil røre. Han kan ogsaa pille i maden, hvis der lige er en krumme, der rører hans pasta, den skal absolut væk!