Svar: Mere og mere kræsen
21. januar 2010
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære Lotte
Rigtig mange børn vil i 2, 3 og 4 års alderen virke meget kræsne og det er til en vis grad okay at de spiser lidt selektivt. Man er nødt til at respektere at der er noget mad han ikke bryder sig om ... Der er jo også mad du ikke kan lide, men den mad laver du ikke, netop af samme årsag.
Han skal have samme mad som I andre spiser og du skal ikke begynde at lave specielle retter til ham. Udgangspunktet er familiemaden som naturligvis skal være børnevenlig.
Sørg for at der altid er mindst en ting han godt kan lide. Hvis du ved at han godt kan lide ris eller pasta, så prøv de fleste dage at lave lidt af dette sammen med den øvrige mad. Det at der på tallerkenen ligger noget, som han føler sig tryg ved og naturligt vil spise, vil gøre at han går i gang med måltidet. Der er noget vigtigt i at han begynder at spise maden, når den serveres og forbinder det at spise med noget hyggeligt og rart og noget I gør sammen.
Det er vigtigt at servere maden adskilt og ikke blande tingene sammen til en ubestemmelig masse. Det at han spise lidt pasta kan gøre at han stille og roligt også begynder at smage lidt på det andet som ligger på tallerkenen. Vælg derfor mad som appellerer til synet i farverne og lad maden være adskilt på tallerkenen, brug evt. en tallerken der er opdelt, så der er fyldt lidt forskelligt i hvert rum. Vælg også meget gerne en ensfarvet tallerken, så det er maden på tallerkenen der er interessant og ikke billederne.
Lad ham selv vælge til og fra og det gør ikke noget hvis det kun er pasta der ryger ned den ene aften, hvis han så spiser lidt frikadelle næste aften ... I er nødt til at se på hans samlede indtag over flere dage og på den måde sikre at han spiser mad fra forskellige fødevaregrupper.
De dage, hvor I kan spise sammen alle sammen og hvor I voksne har mulighed for det, skal I tale positivt omkring maden "hvor er kødet dejligt mørt", "hmm, hvor smager det godt" osv. så han hører at mad er noget I sætter pris på og nyder.
Det er vigtigt at I ikke snyder ham og siger at maden er noget andet end det egentlig er. Det gør ham usikker og så ved han ikke, hvad han skal tro fremover. Men I kan godt appellere til hans madlyst vil at kalde tingene noget, som han synes er sjovt eller spændende. Det kan være "prinsesse-ærter", "ninja-kartofler", "byggemandbob-frikadeller" eller lignende, hvis det får ham til at spise dem ...
Han skal også medinddrages i madlavningen. Hvis han selv er med til at lave maden, så vil han naturligt være mere positiv over for maden og ofte glider der også lidt smagsprøver ned undervejs i tilberedningen. Hvis han har spist lidt undervejs, så behøver I ikke fokusere så meget på, hvor meget han så spiser ved middagsbordet.
Han kan være med på mange måder, han kan hælde de udskårne grøntsager osv. i skåle, han kan pynte pizzaen, hjælpe med at komme kartoffelbådene i bradepanden osv. Og han kan være med til at dække bord og løbende sætte de fyldte skåle på bordet.
Du skal medtænke at børn i denne alder ofte bedre kan lide råkost end de kan lide kogte grøntsager og du kan også overveje om du skal give ham lidt grøntsagsjuice, som han kan drikke, for at få grøntsager i ham på den måde. Det der er med grøntsags- og frugtsmoothies er at man skal huske at de ofte drikkes over længere tid og syren i frugterne sammen med frugtsukkeret kan give tandskader. Derfor er det vigtigt at man ikke giver det flere gange om dagen og at barnet ikke render og nipper af glasset hele tiden. Men det kan bruges en gang imellem til at få lidt ekstra vitaminer og andre gode stoffer i barnet og man kan med fordel neutralisere syren lidt, ved at tilsætte tykmælk eller A38.
Du skal medtænke lysten til at dyppe - mange børn vil gerne spise gulerodsstænger, agurkestænger eller stykker af majskolber, hvis de kan dyppe i lidt dressing. Det samme gælder fiskefileten, som måske også lettere glider ned, hvis der er lidt remoulade på ... Da han er glad for panering, kan han måske også godt lide smørsovs, andre former for sovs eller dressing ...
Han skal naturligvis spise sundt, men nogle gange må man bruge sådanne små kneb for at få maden i barnet ...
Spar på sukker i løbet af dagen er meget vigtigt. Han skal ikke have saftevand, slik, kager, kiks, for meget tørret frugt osv. fordi det fjerner den naturlige sultfornemmelse. Du bør heller ikke bruge slik og lignende som belønning for at spise sund mad.
Kan du ikke bage selv? Hvis der er mest hvidt brød hvor I bor, kunne du måske bage nogle grovboller selv ... De fleste børn elsker hjemmebagte boller og du kan lave f.eks. havregrynsboller til jer alle. Se i babykøkkenet her på siden, hvordan du gør det. Opskriften er nederst i højre hjørne i klippet. Tilsæt ekstra mel, så dejen ikke er klistret, så kan han selv være med til at bage dem og røre ved dejen :)
Du kan med fordel tilsætte f.eks. spinat eller gulerod til bollerne, det er også en måde at få lidt grønt i ham på.
Jeg håber at du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske