Svar: Svær at få til at sove og sover kortvarigt
21. januar 2010
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der er sandsynligvis flere ting som spiller ind hos jer og jeg vil gerne dele mine tanker med dig.
For det første hører det med til din drengs alder og udvikling at sove kortvarigt om dagen. De fleste børn vil i 3-4 månedersalderen begynde at powernapper mere. De sover altså ikke så lange lure som de tidligere har gjort.
Børn i denne alder ofte er meget opmærksomme på verden, de følger tydeligvis med, de bruger sig selv mere fysisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter ting, skelner tydelig mellem om de er hjemme eller ude, om de er i favn hos mor eller en fremmed osv. Det betyder at børn i denne alder meget let lader sig forstyrre - og især når de skal spise. De spiser, slipper - kigger efter ting, tager måske fat igen, spiser lidt mere, slipper og gider så alligevel ikke mere, det er sjovere at lege og være opmærksom på verden.
Det kan være en rigtig god idé at arbejde på at barnet skal have en rytme med 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Nogle gange ligger den sidste lur så sent, at sengetiden udskydes. Derfor går mange børn i denne alder forholdsvis sent i seng, sover måske først til natten kl 22 - men det ændrer sig igen, det er en periode og det er normalt.
Det at barnet begynder at sove kortvarigt og samtidig spiser ukoncentreret gør ofte at man kommer ind i en rutine, hvor barnet mere eller mindre slatspiser, slatsover, slatspiser og atter slatsover - hele dagen igennem og derfor kan det være en rigtig god idé at arbejde på at barnet får lidt mere mad. I første omgang handler det om at barnet skal have mere mælk og det er her rigtig fint at I er opmærksomme på at hans mælkeindtag faktisk er blevet øget.
Det er også vigtigt at han får sin skemad 2 gange dagligt, den skal I fortsætte med, jeg vil dog anbefale jer en lidt anden rytme end I har lige nu.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Morgen 7-8: vågner og dagen begynder
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til middagslur
Frokost 11.30-12: Grød af ris, majs, hirse, quinoa, evt. med frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Flaske
Sover sin 3 lur
Aften 18.30: Grød eller grøntsagsmos af f.eks. kartoffel og gulerod, vand af kop.
Flaske og puttes til natten kl. 20 - tidspunktet afhænger af hvor sen og hvor lang den 3 lur er.
Sen aften 23-24: Flaske
Nat 03: Flaske
Som det fremgår af planen er det vigtigt at han ikke puttes alt for tidligt. Det er vigtigt at I aktiverer ham, hjælper ham med at trille, bruge sin krop osv. så han oplever fysisk træthed. Synger for ham, lader ham kigge efter jeres hænder når I synger med fagter, pludrer med ham osv. så han lytter og bruger sig selv mentalt og får øvet sin kommunikation.
Han skal være både fysisk og mentalt træt, når han bliver puttet.
Mælk og mad adskilles i løbet af dagen og han får begge dele på faste tidspunkter og med en fast rytme. Det vil påvirke hans indre ur og hjælper ham til bedre søvn på sigt.
Det er fint at give ham 3/4- 1 dl. grød eller mos 2 gange dagligt. Derudover skal han have sine flasker og I skal evt. skifte til en flaskesut med lidt større hul, så mælken løber hurtigere til ham ... vælling til natten er også okay.
Hvorvidt han skal på eget værelse eller ej ... tja, hvis I mener alle sover bedst på den måde så er det sådan det er. Jeg anbefaler dog ikke at man lægger barnet til at sove alene på eget værelse før 6 måneders alderen af hensyn til risikoen for vuggedød.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske