Brev:
Sovevaner for min lille pige på 2 mdr.
21. januar 2010
Alder:
2 mdr.
Sovevaner for min lille pige på 2 mdr.
Hej Helen
Jeg har en lille pige på 2 mdr. som sover 3 gange om dagen - og det går rigtig godt.
Formiddagslur:
Jeg hjælper hende til at sove min. 2 timer - nogen gange sover hun næsten 3 timer i barnevogn og de sidste par dage har hun sovet inde i 2 timer af sig selv :O)
Middagslur:
Ca. 1½ time - forsøger at give hende sutten, men smider hun for 3. gang tager jeg hende ind - da hun så er sulten.
Eftermiddagslur:
Svinger mellem 45 min. til 2 timer. Jeg giver hende sutten hvis hun vågner efter 30-45 min. men igen hvis hun smider for 3. gang kommer hun ind og får mad.
1. spørgsmål:
Det skal siges, at da hun "kun" sov 2 timer om formiddagen sov hun 2 timer om eftermiddagen og sover hun næsten 3 timer formiddag er eftermiddag eller middag lidt kortere.
Vil du vurdere, at det er bedst at tage 3 lurer der er ca. lige lange eller en lang skraber først og så lidt kortere de andre gange?
2. spørgsmål:
Hold tungen lige i munden, det følgende er måske lidt forvirrende...
Jeg natputter hende max. en time efter eftermiddagsluren, for ellers er hun for træt og kan ikke koncentrere sig om at spise. Det tager en lille time at putte hende, hvor jeg tilbyder lidt mad i et halv mørk soveværelse, her er jeg nødt til at vugge lidt samme tid for at hun ikke græder lidt - jeg kan sagtens trøste hende og det er ikke meget hun græder, men for at hun kan koncentrere sig om at spise.
Når hun har spist lidt falder hun lidt i søvn, jeg får hende til at bøvse og så vågner hun op igen. Tilbyder jeg hende lidt mad igen blir hun ked af det og jeg svøber hende i et tæppe og trøster og hun falder hurtigt i søvn - hun får ikke sutten, da jeg sagtens kan trøste hende uden. Jeg lægger hende stille ned og 5-10 min. efter vågner hun. Så får jeg hende til at sove igen og så vågner hun igen 5-10 min. efter, så kan jeg tilbyde lidt mad igen og nogen gange tar hun en tår - men blir lidt utålmodig, da det jo skal løbe til igen.
Nogen gange falder hun så i søvn igen og vågner og så kan jeg tilbyde lidt mad igen og hun tager imod og jeg kan så lægge hende mens hun sover - jeg forsøger inden hun falder helt i søvn og så sover hun super flot om natten - vågner først efter 4-5½ time efter og igen efter 4 timer - behøver ikke bøvse eller blive skiftet, men sover bare, så nætterne er perfekte :O)
Kan du ud fra det skrevne gennemskue en anderledes plan for putning, så det ikke tager 1 time?
Er det ok at det tager lidt tid, når hun er så lille - skal jeg bare have tålmodighed?
Jeg kan nemlig ikke helt huske hvor lang tid det tog for min søn(han er 2 år) at vænne sig til et putteritual - jeg husker bare, at det gik nemt, men man glemmer jo hurtigt hvis der har været lidt udfordringer :O)
Med venlig hilsen
Sanne