Svar: Sovevaner for min lille pige på 2 mdr.
21. januar 2010
Alder:
2 mdr.
Kære Sanne
Velkommen tilbage og stort tillykke med jeres dejlige lillesøster :)
Det lyder så fint det du fortæller, meget fin rytme for et 2 måneders barn og der er ingen grund til at ændre hendes rytme. Hun behøver bestemt ikke sove 3 lige lange lure, der kan sagtens være forskel i længden og der kan også være forskel fra den ene dag til den anden. Måske sover hun en lidt længere formiddagslur den ene dag og næste dag er det så middagsluren som varer lidt længere tid - det er altsammen rigtig fint og helt som det skal være.
Man skal i princippet ikke ændre noget, som fungerer godt. Så bibehold endelig de gode rutiner du allerede har fået skabt.
Med hensyn til putningen om aftenen og at hun der har brug for at blive lullet mere til ro, skal have brystet flere gange osv. Det synes jeg faktisk er helt okay i forhold til hendes alder.
Jeg kan godt forstå at du gerne ville kunne afkorte seancen om aftenen, men lige nu lyder det meget trygt og roligt det du fortæller og får man skabt ro omkring putningen fra starten, så er der noget godt at bygge videre på fremover. Det at din datter forbinder det at sove med noget trygt, hyggeligt og rart er vigtigst.
På sigt skal hendes puttetidspunkt om aftenen nok trækkes lidt. Hun vil kunne være mere vågen, vil ikke behøve blive puttet allerede efter en time og på den måde vil aftenerne også blive anderledes og hendes putning afkortet. Tiden arbejder altså for jer her. Jeg synes derfor det er meget fint at lade det tage lidt tid, så længe hun er så lille som hun er og derfor have lidt tålmodighed lidt endnu :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske