Svar: Fortsat urolig søvn
21. januar 2010
Alder:
16 mdr.
Hej med dig
Jeres datter har et langt sygdomsforløb bag sig og derfor også en erfaring om at vågne flere gange om natten, fordi hun har ondt. At hun efter drænanlæggelsen stadig døjer med forkølelse og hoste gør jo bestemt ikke tingene bedre, tværtimod og det er rigtig synd for hende ...
I skal naturligvis medtænke om der er noget i jeres miljø som gør at hun bliver så hyppigt syg og får de luftvejsproblemer osv. som hun har. Ryger I, er der fugtigt i jeres hjem og hvor hun sover, har I pelsdyr osv? Alt sammen noget der godt kan spille ind på hendes immunforsvar og gentagende forkølelser...
I skal naturligvis også styrke hendes immunforsvar indefra, ved at sikre hende god, sufficient kost i løbet af dagen.
Jeg kan godt forstå at I er trætte og snart ikke orker mere og det er vigtigt at I husker på at jeres datter er ligeså udkørt som I er. Når hun søger sin mor og kun mor kan putte, så skal hun have sin mor! Hun er ikke beregnende, men falder bare bedre til ro hos mor, fordi mor signalerer og kan noget andet end far. Det er der jo ikke noget i vejen for, det betyder ikke at far er dårlig, han har bare en anden rolle og i andre situationer vil han naturligt blive foretrukket og mor skubbes til side ...
Jeres datter er lige aldersmæssigt der, hvor hun begynder at kunne forholde sig til at I stadig er der selvom hun ikke kan se jer. Indtil nu har hun ikke haft forståelsen for at I er i værelset lige ved siden af, når I er gået ud af døren, så har hun naturligt følt sig alene og følt sig forladt. Bevidstheden om at I ikke forlader hende, men kan tilkaldes ved at hun kalder, græder osv. begynder hun altså at få mere nu og det er naturligvis vigtigt at anerkende dette og netop lytte til det hun beder om. Så hvis det er mor der bedst kan putte og det giver jer alle bedre ro og mere nattesøvn, så lad mor putte!
Rigtig meget held og lykke og rigtig god bedring :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske