Svar: Nattesøvn....Hvor blev den af og hvornår kommer den igen
21. januar 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Stine
Jeg er enig i at din dreng ikke skal tvangsfodres med flaske, når han så åbenlyst siger fra og ikke virker til at have behov. Men du bør give ham jerntilskud dagligt, da han ikke får mme nok til at dække sit jernbehov og så må du sikre ham ekstra mme via grød og mos, evt. tilbyde det af kop morgen og aften, så han på den måde får lidt ekstra. Derudover skal hans væskebehov så sikres af vand.
At jeg anbefaler 4 flasker i døgnet i din drengs alder handler ikke kun om at han skal have kalk, jern, vitaminer osv. via mælken, men handler også om at han skal have væske nok. Hvis han er i stand til at dække sit væskebehov uden at få flaske, så er det jo fint :)
Med hensyn til den motoriske uro, så har du ret i at der nok ikke er så meget at gøre end at vente på at han bliver i stand til at vende sig selv om natten ... I har jo allerede forsøgt flere ting, større dyne, sovepose osv. uden effekt, så må tiden arbejde for jer her :)
Men med hensyn til sutten er situationen en anden. Det er helt naturligt at små børn falder i søvn med en sut i munden, det virker beroligende og afslappende og får barnet til at overgive sig til søvnen på en god måde; men det sker også nogle gange at barnet bliver for afhængig af sutten for at kunne sove og det lyder som om at jeres dreng er ved at få denne afhængighed ...
Han er for lille til at kunne finde den selv, så afhængigheden gør at I er nødt til at give ham sutten hele natten igennem og det er uholdbart for alle ... Sutten er fin og beroligende, når han har fået mælk, puttes og skal overgive sig til søvnen. Men det er sådan at når vi sover, så afslappes vores kæber og her vil sutten ryge ud. Hver gang jeres dreng skifter søvnfase, så vil han vågne lidt op, ændre på sin stilling, småklynke osv. Her registrerer han om alt er som det var, da han faldt i søvn og er han vænnet til at sutten skal hver der, ja så vil han vågne op og vil ikke sove igen uden den er der.
Vi har mange opvågninger under søvn, vi vender os lidt, flytter på os osv. og det er meget normalt at børn vågner op efter ca 40-60 minutter og har brug for hjælp til at blive lullet videre i søvnen igen. Vænnes de til at få sutten her, så får de det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn.
Derfor er det en god idé at I nu forsøger at indføre noget andet end sut. Prøv at få ham til at sove videre, ved at hjælpe ham til stillingsskift, få dynen omkring sig, blive puttet med en klud ved ansigtet osv. fordi han på sigt vil kunne gøre disse ting selv og dermed blive mere og mere uafhængig af jeres hjælp om natten.
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske