Brev:
Mad og vand - hvordan kommer vi videre ?
21. januar 2010
Alder:
5 mdr.
Mad og vand - hvordan kommer vi videre ?
Hej - så er jeg her igen.
Tak for dit gode svar sidst. Det er blevet meget nemmere at få vores dejlige lille dreng til at køre i bil igen :-)
Vi har nu været på grød i 10 dage og i den forbindelse har jeg en stribe spørgsmål ...
Vi forsøger at give vores lille dreng (24 uger) lidt vand efter grøden (af et lille snapseglas) men det er svært at se hvor meget/lidt han får, da det ser ud som om det hele løber ud.
Han er ikke videre glad for at få vandet, man han skal selvfølgelig vænne sig til at det flydende kommer ind på den måde.
Mit 1. spørgsmål i den forbindelse er så – hvor meget vand skal han have i forbindelse med grød spisningen? Er det mest for at vænne ham til det at drikke af kop eller er det vigtigt at få en del væske indenbords? Jeg ammer ham hver gang efter han har spist grød.
Vi startede med majsgrød (da det var det eneste jeg kunne finde i det lokale supermarked – har senere købt andre slags mel på nettet). Dette gik rigtig fint han var meget på med åben mund og spiste flere skefulde.
Vi er gået videre til risgrød – både en købe og en hjemmelavet slags. Han er stadigvæk meget interesseret. Begynder at komme med brummelyde mens han spiser. Jeg har forsøgt mig med lidt hjemmelavet æblemos oven på grøden, og det gik også rigtig fint.
2. Hvor meget skal han spise før man kalder det et måltid ? (Han er nu oppe på ca. en ½ dl – kan vist godt spise mere, men jeg vil starte lidt langsomt, da hans mave er gået lidt i stå – i den forbindelse har jeg i dag givet lidt sveskemos oven på – men ikke noget resultat endnu.)
3. Hvornår går man stille videre til flere måltider? (Jeg forstiller mig at aftensmåltidet er grønsagsmos.)
4. Hvor mange måltider skal vi op på ? og hvornår på dagen ligger de bedst?
5. Hvornår siger man ca. at barnet er klar til at få kød/fisk med i maden?
6. Hvornår er han klar til at gnave/sutte på lidt frisk frugt eller grønsager ?
Py ha en masse spørgsmål, men det er jo en ny og noget uoverskuelig verden.
Har kigget lidt på dit Babykøkken – genialt :-)
Men jeg mangler lidt overblik over hvad, hvornår og hvordan videre .
Glæder mig til at høre fra dig –
Venlig hilsen
Lotte