Svar: Mad og vand - hvordan kommer vi videre ?
21. januar 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Lotte
Det er rigtig godt at det går så fint med skemaden og det er meget fint at du nu begynder at varierer lidt mere mellem de forskellige grødtyper og også varierer yderligere ved at tilsætte lidt forskellig frugtmos.
Du kan give grød af ris, majs, hirse, boghvede og quinoa som alle er uden gluten. Du kan bruge frugtmos som topping og det skal være kogt mos, men kan så være mos af stort set alle slags frugt og bær f.eks. æble, pære, blomme, abrikos, svesker, jordbær, hindbær, skovbær eller prøv f.eks. æble og papajapuré fra babykøkkenet, den smager virkelig godt! Du kan også købe mos på glas og bruge dette.
Det er en god idé at tilbyde ham vand af snapseglas sammen med maden og dette for at øve det at drikke. Jo mere han øver sig, jo bedre bliver han til det. Det er ikke de store mængder der kommer ind, men et par slurke og også vigtigt og rigtig godt i forhold til at skulle drikke vand fremover. Væskebehovet dækkes dog fortsat via brystet.
Et måltid ligger mellem 1-2 dl og i princippet er det bedre at give ham 3/4-1 dl. 2 gange dagligt end 1½-2 dl en gang daglig.
Det er meget fint at du her i starten holder lidt igen mængde mæssigt, men når han kan spise 3/4-1 dl og maven fungerer, så vil det være fint at du begynder at give ham 3/4 dl 2 gange dagligt. Her giver man normalt grød til frokost og grøntsagsmos til aften.
I 6 måneders alderen vil du kunne øge ham til 3 gange dagligt, så han spiser en lille dl. 3 gange dagligt, stadig vand af kop og stadig amning inden han puttes til sine lure (jvf. tidligere sendt plan).
I 6 månedersalderen udvides med mere mad og flere forskellige fødevarer. Han kan få havregrød, øllebrød, flerkornsgrød og han kan få mos af alle slags grøntsager: kartoffel, gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), avokado osv.
Visse grøntsager som f.eks. selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det, men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
I 6 måneders alderen begynder man også med lidt kogt kød eller fisk i mosen og det er udmærket at tage udgangspunkt i den mad I andre spiser, f.eks. koge lidt kylling og hakke det, tage lidt laks, rødspætte eller hvad I nu får og give ham det i mosen, ligesom sovs også er godt til at give smag.
Mad i hånden er også normalt i 6 månedersalderen, hvor han kan få lidt agurk, lidt ristede rugbrødsbjælker eller lignende at sidde med og gumle på. Han kan der også få lidt frisk frugt, f.eks. en appelsinbåd som han kan sidde og sutte saften ud af.
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske