Brev:
Mad og Søvn - 13 mdr.
21. januar 2010
Alder:
13 mdr.
Mad og Søvn - 13 mdr.
Hej Helen
Det er første gang, at vi skriver til dig, men læser for tiden en del på hjemmesiden – da vi har brug for hjælp! Vores dejlige søn på 13 måneder (14 lige om lidt) er yderst selektiv i sine madvaner (uvaner) og sover helt utroligt uroligt om natten. Vi har prøvet en del forskelligt for at komme det til livs, men sidder lige nu og er ved at være desperate pga. søvnmangel og frustration over, om han nogensinde kommer til at spise nærende/sund almindelig mad.
Hvad maden angår; Han er flaskebarn og vi begyndte at give ham smagsportioner da han var 4 måneder. Han har aldrig været rigtig glad for at spise, så vi har taget det meget stille og roligt. I starten lavede vi grøden selv, men fandt ud af, at han bare spiste løs når han fik købegrød. Det får han stadig og spiser som regel rigtig godt når det kommer på bordet.
Omkring 5-måneders alderen begyndte vi at introducere alm. mad (kartofler, grøntsager, ris, pasta, kød, fisk). Stort set fra starten af har han afvist det fuldstændig. Spytter det ud eller lukker af med tungen, så vi ikke kan få det ind i hans mund. I dag er det sådan, at han stort set ikke spiser mad i vuggestuen. Pædagogerne siger, at han er begyndt at smage lidt på frokosten, men det meste spytter han ud igen.
Til aften får han en tallerken med lidt af hvert fra vores mad. For det meste leger han med det og tager måske lidt i munden, hvor halvdelen af det bliver spyttet ud igen. Det hænder, vi kan få lidt mere i ham; ex hjemmelavet pizza og pasta med kødsauce. Han er ret glad for rugbrød, franskbrød og knækbrød med ost, leverpostej har han været super glad for, men den sidste uges tid er han begyndt at afvise det også.
Stort set alt frugt vi giver han spiser han med glæder, også rosiner og figner. Vi er selv glade for mad og hygger ved bordet når vi spiser, både når det er os tre og resten af familien er samlet.
En dag ser som regel sådan ud:
7.30 – 8.00 Grød med frugt (eller hvad de serverer i vuggestuen)
11-12 tiden 1 stykke rugbrød m lidt han kan lide og lidt nyt. Frugt til dessert (varm mad i vuggestuen, som han som hovedregel afviser)
14.30 Knæk/franskbrød, frugt, yoghurt
(når han kommer hjem fra vuggestue, er han mega-sulten)
16.30 grød eller brød med ost og frugt
17.30-18.00 bliver tilbudt aftensmad, hvad vi spiser, på en tallerken. Spiser stort set intet.
18.30-19.00 grød eller brød med ost
20.00 MME
05.00 – MME sover videre til 6-7 tiden
I et af dine svar til en anden nævner du at nogle børn spiser efter farver. Det har jeg tænkt ind i madlavningen, men synes ikke det har ændret noget – endnu. I institutionen og andre jeg spørger siger, at det nok skal komme og vi ikke skal tænke for meget på det. Det er dog utrolig svært, da jeg ikke ved, hvordan jeg skal give han en sund og varieret kost, når han stort set afviser al alm. mad. Vi bliver så utrolig kede af det og ved ikke hvordan vi skal takle det. Indtil videre har vi ladet ham bestemme og ikke presset på. Ved spisebordet sidder vi som regel og snakker og griner også med ham for at fjerne fokus fra maden.
Mht. søvnen er problemet egentlig ikke at han ikke vil sove. Problemet er, at han sover så UTROLIG uroligt, at vi ikke for sovet. Og det dræner os fuldstændig for energi og overskud. Han sover som regel til middag fra 12-14.30/15.00 og bliver puttet for natten i sin seng ml 19-20tiden, uden problemer.
Udfordringerne starter omkring 22-23 tiden. Her begynder han at 'kører' rundt i sengen. Frem og tilbage, op og ned og rundt. Piv bliver til gråd. Han får sutten og falder lidt til ro, alt fra 5 min til 1 time, så begynder det igen. Vi ender som regel at tage ham op og ligge på en madras sammen med ham. Han bliver her rolig en time eller to og så kører det igen, hvor han nu støder ind i os.
Når han vågner rigtigt ved 5-6 tiden får han en flaske, hvorefter han som regel falder til ro en time til halvanden inden vi står op. På det tidspunkt er vi helt færdige, for vi har jo ikke fået mere en to-tre timer sammenhængene søvn. Der kan et par gange om måneden være gode nætter, hvor vi først hører han ved 5-6 tiden.
Vi GLÆDER os så MEGET til at læse dine input til vores situation!!!
Kærlig hilsen
Alexander og Nina