Svar: Mad og Søvn - 13 mdr.
21. januar 2010
Alder:
13 mdr.
Kære Alexander og Nina
I fortæller at jeres dreng altid har fået færdiglavet babymad og har spist dette med stor appetit, det er den hjemmelavede mad han ikke vil have ... Det er naturligvis meget frustrerende, det positive er dog, at drengen jo rent faktisk godt vil spise og det skal I holde fast i :)
For mig at se er det et spørgsmål om at blande færdiglavet babymad med den hjemmelavede mad, så han får begge dele og mere og mere lade den hjemmelavede del tage over. Det vil sige, at hvis I ved at han er glad for et glas børnemad med pasta og kødsovs og I skal have pasta med kødsovs om aftenen, så giver I ham begge dele - altså glasset han kender smagen og konsistensen af sammen med den hjemmelavede. Det samme gælder, hvis I får en risret eller andet, hvor det er naturligt at bruge jeres hjemmelavede mad sammen med.
Brug også babymos på glas som smørbart pålæg på f.eks. rugbrød eller en grovbolle. Så han får lidt mere variation på den måde. Medtænk fisk som en naturlig del af frokosten, hvis han er glad for leverpostej, så vil han måske også være glad for rognguf som er smørbart torskerogn.
Han er glad for frugt og lyder til generelt at have en lidt sød tand. Det kan I udnytte ved at servere de lidt sødere grøntsager sammen med lidt frugt. Rodfrugter har en naturlig sødme når de bliver bagt og I kan også lave en meget meget fint hakket gulerodssalat, hvor I hakker gulerod, spidskål meget meget fint sammen med f.eks. æble og tilsætter lidt rosiner ved servering.
Det vil være en rigtig god idé, hvis du kunne give ham hjemmebagte boller evt. tilsat gulerod eller spinat og at du tilbød ham mindre grød, i det hele taget mindre skemad ... Han kan endnu ikke selv spise med ske, men han kan sagtens spise med fingrene eller med en gaffel.
Det vil også være en rigtig god idé, hvis du kunne fjerne morgenflasken, da det naturligt ville give mere appetit til at spise morgen og formiddag ...
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Grød (bland gerne hjemmelavet og færdiglavet og få ham på den måde mere og mere over på den hjemmelavede grød). Letmælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden
Frokost: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, brug her gerne grøntsagsmos som pålæg og også meget gerne fiskepålæg som tun, makrel, torskerogn. Giv også kogte pastaskruer, kogte ærter, majs og gulerod. Evt. ½ hårdkogt æg, rejer, muslinger eller andet. Jo mere forskelligt, jo bedre er det og så vidt muligt noget han selv kan spise.
Eftermiddag: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, mysli eller bare lidt revne æbler eller banan. Frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør og ost.
Før aftensmad: En tallerken med forskelligt grønt - majs, gulerod, ærter, avocado, rød peberfrugt osv. Hvis I har en frikadelle eller et stykke kylling fra aftenen i forvejen så giv ham også gerne det han kan gnave.
Aften: Aftensmad som I spiser, almindelige børnevenlige retter og mix her gerne en overgang mellem de færdige produkter og jeres hjemmelavede mad.
Evt. en godnatgrød eller brød med ost som nu inden sengetid og puttes til natten med en flaske.
Det er vigtigt at han ikke får alt for mange søde fødevarer. Giv ham ikke for meget kiks, lyst knækbrød, yoghurt og giv ham vand at drikke, ikke saft eller lignende. Sukkeret fjerner naturligt hans appetit og giver en falsk mæthed. Som mellemmåltid har han derfor bedre af at få et neutralt surmælksprodukt som I selv søder med lidt revne æbler eller mysli eller en hjemmebagt bolle med gulerod, spinat eller lignende.
Med den alder jeres dreng har, så skal hans flasker til at komme væk og erstattes af en kop mælk og en godnathistorie i stedet. Ritualet omkring flasken skal erstattes af et andet ritual.
I kan overveje om en flaske sen aften en overgang kunne give jer alle mere ro, men på sigt er det uhensigtsmæssigt at lære ham at få mælk kl. 23, når han tumler rundt der. Det gælder i det hele taget om at få ham helt væk fra den vane der ligger i at skulle have mælk for at kunne sove.
Det kan ikke udelukkes at jeres dreng forventer at få flasken i munden, når han vågner om natten, hvis han falder i søvn med den. Det kan jeg ikke ud af jeres brev se om han gør? Men hvis han forbinder flasken med det at skulle sove, så kan det godt være derfor han vågner gentagende gange natten igennem. Vi vågner alle sammen mange gang i løbet af en nat og tjekker ubevidst lige om alt er som det skal være. Hvis han forventer at flasken eller sutten skal være der så kan det gøre at han vågner mere og mere op i stedet for at falde til ro igen og sove videre. I kan derfor godt medtænke afhængigheden af flaske og det at I nu skal helt væk fra dette, i forhold til hans natlige uro.
Jeg håber ovenstående tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske