Svar: Amning og rygning
6. juni 2004
Alder:
0 mdr.
Nikotin udskilles i modermælk og kan derfor påvirke barnet. Samtidig nedsætter tobaksrygning mængden af prolaktin, hvilket betyder at kvinder der ryger ofte producerer mindre mælk, end kvinder der ikke ryger.
Undersøgelser har vist at kvinder der ryger ofte slet ikke ammer deres børn eller ammer i kortere tid, end kvinder der ike ryger. Man mener også at jo større cigaretforbruget er jo kortere er ammeperioden.
Passiv rygning øger barnets risiko for mellemørebetændelse og luftvejsinfektioner, herunder bronkitis.
Da rygning både virker laktationshæmmende (nedsætter mælkemængden) og påvirker barnets risiko for infektioner frarådes det at ammende kvinder ryger og også at der ikke ryges i barnets omgivelser.
Så selv om det er svært, så prøv om du kan lade være:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske