Svar: Dagplejestart - og natterod i stor stil
22. januar 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Lise
Det er ingen tvivl om at dagplejestart og udvikling spiller ind på Livs afbrudte søvn om natten.
Jeres datter er i separationsfasen og det betyder at hun mere end nogen sinde har behov for jeres fysiske kontakt og viden om at I er der for hende, at hun ikke er ladt alene, samtidig med at hun også forsøger at være mere selvstændig og skal prøve at bevæge sig lidt mere ud i verden på egen hånd.
Fra at have været i favn, begyndte hun at sidde på skødet, derfra sad hun ved jeres fødder og så lidt væk og nu begynder hun at krybe og kravle lidt ud i verden, - hen over gulvet, øver sig i bevæge sig lidt væk, øver sin selvstændighed.
Hun ved stadig ikke at der nogle gange kun er en mur imellem jer og derfor bliver hun dybt ulykkelig, når I nogle gange går fra hende, også selvom I kun går ud i køkkenet. Hun forstår ikke hvor I går hen, når I afleverer hende i dagpleje og det er rigtig godt at hun tager det så fint, som hun gør :)
Netop i den alder, hvor børn begynder at kravle, rejse sig ved tingene og bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd - vil de naturligt have svært ved at overgive sig til søvnen om aftenen og de vågner også om natten.
På den ene side øver hun sig i at bevæge sig væk, adskille sig fra jer, - og på den anden side øger det hendes behov for ekstra fysisk kontakt og nærhed. Det er rigtig svært at sige farvel til dagen og alle oplevelserne, det er svært at koble fra og hun drømmer rigtig meget. Det er rigtig svært at finde fysisk ro og slappe af i kroppen, når hun skal sove. Nogle gange skal man lade hende karte rundt, lige trække tiden lidt, lade hende trille om på maven og falde i søvn der. Det er okay. Og atter andre gange skal man være der ret hurtigt, hjælpe med at blive lagt ned igen og få hende videre i søvnen.
Det er ikke nogen god idé at give hende sele på, hun bruger sig selv motorisk fordi hun har brug for det og hun skal ikke hindres i dette. Det er en del af hendes udvikling og hun skal lære selv at skifte stilling, når hun sover :)
Med hensyn til mad vil det være rigtig godt, hvis I kunne begynde med lidt mere mad i stykker, stadig suppleret med grød og mos. Det vil være rigtig godt, hvis hun ikke får mere end 2 grødmåltider dagligt, den øvrige skemad bør være grøntsagsmos og en lille portion surmælksprodukt.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7: havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30: Tilbydes ½ bolle med lidt smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet mos eller mos fra glas. Tilbydes også lidt godt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle eller lignende rester fra aftensmaden, vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske mme
Eftermiddag 15.30: En lille portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler måske lidt banan, ½ bolle med lidt smør og ost, vand af kop.
Aftensmad 17: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags, vand af kop. Der skal være mad i stykker, mad hun kan sidde med i hånden og også mos. Det kan være kartofler der moses med sovs og små stykker frikadelle ved siden af.
Suppleres evt. med en godnatgrød inden sengetid
Flaske og puttes til natten kl. 19 som nu
Sen aften 23: Flaske
Da jeres datter ikke drikker store mængder af sin flaske, lyder det fint at bibeholde de 4 flasker dagligt. Den næste flaske som fjernes vil sandsynligvis være flasken inden middagslur. Hun skal have mindst 400ml mme dagligt for at få sit jernbehov dækket frem til hun er 12 måneder gammel. Det kan derfor også være en god idé at bruge mme i grøden om morgenen og inden sengetid, så hun derigennem får lidt ekstra.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske