Svar: Vågner flere gange om natten
22. januar 2010
Alder:
7 mdr.
Kære trætte mor
Det lyder som om at din datter vågner om natten for at få bryst og det tyder på at hun ikke får mad og væske nok i løbet af dagen. En forudsætning for at hun kan undvære brystet hele natten igennem og begynder at sove mere sammenhængende er derfor, at hun spiser og drikker nok om dagen.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30-10: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur kl. 10 uden amning. Sover 1 time.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur kl. 13.30, sover 2 timer.
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsager, en kartoffelbåd eller lignende i hånden at gumle på, udgangspunktet er mere og mere jeres mad, ris med sovs, laks, indmaden af en frikadelle osv. Vand af kop.
Ammes og putte til natten ca 19.30-20 i egen seng
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter i egen seng til næste morgen tidlig.
Når din datter vågner om natten er det vigtigt at du stopper med at amme hende, men i stedet luller hende til ro uden at give hende bryst. Prøv om du kan undgå at tage hende over til dig, men få hende videre i søvnen i egen seng. Vil hun over til dig, så lad hende komme det, men tag en t-shirt på så hun ikke ligger med brystet frit tilgængeligt og lul hende til ro uden denne afhængighed.
Lær hende også at sove uden bryst om dagen ved i første omgang at lære hende det inden formiddagsluren. Sæt noget andet i stedet, en sutteklud f.eks. som dufter lidt af mor og som hun også kan puttes med om natten.
Hendes dagsøvn er lang og jeg synes det lyder udmærket at forsøge at afkorte denne lidt, så hun sover lidt mindre om dagen og måske derfor også vil kunne sove mere sammenhængende og bedre om natten. Al søvn der ligger efter kl. 16 vil naturligt påvirke nattesøvnen, så for at få hendes rytme ændret, vil det være rigtig godt at afkorte søvnen lidt hele dagen igennem. Ved at afkorte formiddagsluren vil du kunne putte hende til en tidligere middagslur.
Jeg håber ovenstående plan viser dig hvordan :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, forsat held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske