Svar: Kost til tvillinger på snart 8 mdr
6. juni 2004
Alder:
8 mdr.
Tak for dine pæne ord omkring min brevkasse. Det glæder mig at du synes den er god.
Omkring 8 mdr´s alderen vil de fleste børn kunne begynde at tygge. Som en overgang kan det være en god idé at vælge de grovere grødtyper som havregrød, trekornsgrød og øllebrød. Derudover er dt en god idé ikke at blende grøntsagsmos, men kun mose det med en gaffel.
Giv børnene kogte stykker at grøntsager, som de kan holde i hånden. Det kan være gulerødder som lige er let kogt, eller det kan være kartoffelbåde, lavet i ovn. Giv dem også brødskorper og lignende, som de kan sidde med i hånden.
Pastaskruer kan være et hit. Kog dem godt møre i starten og prøv at lade børnene selv spise dem fra tallerkenen. Tomatsov må de gerne få til.
Rugbrødet du vælger skal være af den bløde type uden kerner. I begyndelsen er det en god idé at vælge smørbart pålæg, som jo kan være alt lige fra fisk, ost, leverpostej.
Selv om de måske endnu ikke har fået tænder, vil de godt kunne tygge.
Det er altid en god idé at give dem noget at drikke sammen med maden, så de får lidt sluke undervejs. Hvis det skulle gå så galt at de får noget galt i halsen og du ikke ser anden udvej end at vende dem om og holde dem hen over armen, så er det det rigtige at gøre. Det er dog sjældent nødvendigt, men naturligvis kan alt ske:o)
Læs i øvrigt artiklen 'Fra mælk til skemad og familiens mad' i min artikelsamling.
Fortsat held og lykke med dem.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske