Brev:
Søvn - rytme i dagen
23. januar 2010
Alder:
3 mdr.
Søvn - rytme i dagen
Kære Helen
Vi har en pige – Emma - på lige netop 12 uger (født 10 dage for tidligt) og jeg skriver til dig vedrørende rytme i dagen.
Da jeg bor i Spanien har jeg ikke adgang til mødregrupper / sundhedsplejersker, så derfor er jeg ofte i tvivl om hvad man kan forvente/hvad er normalt:)
Ofte ser vores dag sådan ud:
Ved 8 tiden vågner
8-9 ammer
9-10 starter 1 lur
12-13 stopper 1 lur
12.-13 ammer (hun kan ofte kun holde sig vågen 1 time)
13 –14 starter 2 lur
15-16.30 stopper 2 lur
15-16.30 ammer
Efter ca. 1 time – 1½ time begynder hun at klynke af træthed, men kan ikke rigtig falde i søvn, så jeg skal gå med hende i barnevognen eller bæresele, hvorefter hun sover 3 lur på 1-2 timer.
18-19.30 ammer og derefter bad
Ved 19.30-20 tiden, bliver hun træt, men urolig/grædende og hun sover kun hvis jeg går med hende, så ofte sover hun en ½ time i en bæresele (4 lur)
Ved 20.30-22 tiden ammer (denne amning tager ofte længere tid) og putter for natten.
Om natten vågner hun enten ved 2 og 6 tiden eller kun ved 4 tiden for at amme.
Som du kan se har hun 4 lure (jeg lader hende sove udenfor om dagen, selvom det i Spanien ikke er velset:)), men jeg ville egentlig gerne putte hende noget før og kun have 3 lure. Hvis hun nogle dage sover mindre eller bliver afbrudt i hendes søvn, bliver hun meget grædende, men uden at falde i søvn selv bagefter.
Ved 3. og 4. lur kan hun godt tage nogle store grædeture, da hun ikke falder til ro, så jeg skal gå meget med hende mens hun sover og jeg bliver ofte forvirret over om hun er træt eller sulten. I Spanien er ofte holdningen at man bare skal lade hende græde, men det kan jeg ikke, så jeg går rundt med hende for at hun kan sove. Efter sidste amning (ved 20.30-22 tiden) bliver hun ofte helt rolig og jeg kan lægge hende halvvågen i sengen hvorefter hun falder i søvn.
Så mine spørgsmål til dig er: hvad kan jeg forvente af rytme når man er 12 uger? Er der noget jeg kan prøve at ændre, så eftermiddagen/aftenen bliver bedre uden grædeturene (og at jeg skal gå med hende for at hun kan falde i søvn til 3 og 4 lur)? Og hvornår begynder hun er blive mere vågen og brug for mindre søvn i løbet af dagen?
På forhånd mange tak for din hjælp.
Mange hilsener,
Marie