Svar: Søvn - rytme i dagen
23. januar 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Marie
Tillykke med den lille pige :)
Det er meget normalt at børn i 2-3 måneders alderen sover 4 lure dagligt og det vil være rigtig fint i 3-4 måneders alderen at arbejde mere fast på en rytme med kun 3 lure.
Sammenlagt vil de 3 lure ofte vare 5 timer og om natten sover barnet ofte 10 timer naturligvis afbrudt af at få mælk. Det behøver ikke være 3 lige lange lure, den første lur kan godt være f.eks. 1½ time, den næste 2½ time og den sidste 1 time. Det må man passe ind, som det virker til at passe barnet bedst.
Det vil være rigtig godt at du begynder at aktivere din datter lidt mere, så hendes vågne perioder bliver lidt længere nu. Prøv om du kan strække hendes vågen tid lidt, så hun ikke puttes med det samme hun gaber - at gabe kan nemlig også være tegn på at hun keder sig, og hun må gerne være vågen i 2-3 timer inden hun skal sove igen.
Jo tidligere hun sover igennem hele dagen, jo længere en eftermiddag får I og hun vil der naturligt være mere og mere ked af det, overtræt, pylret osv. og have svært ved at finde ro. Hvis du kan strække hendes tidspunkter for lure i løbet af dagen med 15 minutter af gangen, så hun puttes 15 minutter senere dag for dag, så vil I stille og roligt kunne komme hen til at hun sover 3 lure, hvor sidste lur ligger passende sidst på eftermiddagen/først på aftenen og perioden med gråd dermed afkortes.
Hvis du putter hende lidt senere end nu, sørger for at aktivere hende lidt mere i hendes vågne perioder, så vil hun sandsynligvis også være bedre tli at overgive sig til søvnen og vil ikke græde helt så meget, når du prøver at putte hende. Det er vigtigt at hun er fyldt godt op med stimuli både fysisk og mentalt, når du putter hende, så hun føler sig træt og føler behov for at sove - det er den fornemmelse du skal hjælpe hende med at få :)
Det kunne hjælpe jer at du f.eks. et par dage prøver at lægge et bad ind midt på dagen, kl. 13. Det kan være med til at gøre at hun er lidt længere vågen der og at hun så sover middagslur lidt senere, hvorved eftermiddagen ikke bliver så lang og sidste og 3. lur kommer til at ligge f.eks. kl. 18 - det vil være meget normalt at børn i denne alder begynder at sove sidste lur imens vi spiser aftensmad. Derefter er de så vågne, spiser en del hos mor hele aftenen og går sent i seng, men det er okay, hvis bare hun er glad og tilfreds. Det ændre sig igen i takt med at hun bliver ældre.
Når du skal have hende til at sove 3 lur, så kan du evt. lægge dig med hende i soveværelset og amme hende liggende. Lad hende ligge i din seng, men sørg for at hun ikke kan trille ud af sengen. Stil sengen om af en væk og læg store dyner eller lignende omkring hende, så hun ikke triller nogen steder.
Når du putter hende til lur i øvrigt, så kan det være en god idé at svøbe hende, så skiftet fra din favn og ned i egen seng ikke føles så stort. Start med at amme hende, skift hende, svøb hende og am hende igen. Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt.
Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun er stadig svøbt og hun har evt en sut, hvis hun bruger det og måske også en klud ved sit ansigt. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
På den måde lære du hende at sove i lift, seng eller barnevogn og uden at du behøver gå rundt med hende :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske