Svar: Hvordan ser hendes kost og mælkeindtag ud?
23. januar 2010
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Velkommen tilbage og tillykke med lillesøster :)
Ja børn er forskellige og man bliver overrasket, når man får børn af samme køn og med samme forældre og de så alligevel bare kan være som nat og dag. Det er en af glæderne ved at få flere børn :)
Det er rigtig dejligt at din datter er glad for at spise og virker interesseret i jeres mad. Det skal du udnytte og det vil være en god idé at starte hvert måltid med at give hende noget i hænderne, som hun kan sidde og sutte på. Det vil forberede hende på at det er spisetid og vil virke motiverende samtidig med at det styrker hende mundmotorisk.
Ernæringsmæssigt behøver hun ikke længere amning midt nat, men vil naturligt have brug for amning aften, seng aften og tidlig morgen. At sove igennem i denne alder er at sove 5-7 timer uden at få mælk ... Det vil hos jer være at sove fra kl. 20 til 01 få mælk og sove videre til 06, så umiddelbart lyder det som om at hun sover som man må forvente her.
Det er amningerne om dagen der ofte forsvinder herefter, det vil ofte være amningen om formiddagen der forsvinder først og derefter amningen om eftermiddagen. Men dette først i 7 måneders alderen, lige nu skal amningerne om dagen være der for at hun kan undvære om natten.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre hos mor
Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden at sutte på og der følges efter med havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Tilbydes lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på og der følges efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet mos eller mos fra glas. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugt, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop og også gerne amning her
Powernappe 20-30 minutter, den springes dog efterhånden over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk men udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Maden må gerne smage af noget, giv hende gerne lidt af jeres sovs på grøntsager, put lidt laks, frikadelle eller kødsovs til grøntsagsmosen osv. Får igen brødskorper eller lignende at sidde med i hånden, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca kl. 20, sover i egen seng
Sen aften/tidlig nat 23-01: Ammes eller flaske x 1 og sover herefter igen i egen seng
Da hun er en stor pige er hendes væskebehov også stort og hendes mælkeindtag handler ikke kun om at give hende kalk osv. men også om at give hende væske nok. Derfor er det vigtigt at bibeholde amning/flaske 6 gange i døgnet lidt endnu. Men som sagt vil I i 7 månedersalderen kunne skære mere ned i indtaget, så hun kan nøjes med 4 amninger/flasker der så ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften.
Rigtig meget held og lykke, håber du hermed er hjulpet videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske