Brev:
Mavesmerter
23. januar 2010
Alder:
7 mdr.
Mavesmerter
Kære Helen.
Vi har skrevet til dig før, om vores søns mavesmerter, som desværre ikke er væk endnu. Jeg undskylder på forhånd - det er en lang mail..
Han har fået dræn i, fordi ørelægen troede, at det eustakiske rør klapper sammen, når han ligger ned. Det virkede desværre ikke.
Nu har vi så fået ham tjekket på børneafdelingen, hvor lægen syntes det lød, som et maveproblem. Hans afføring var for hård, så nu er han på movicol, hvilket også har hjulpet ham til en mere normal afføring, og nu sover han da også meget bedre om dagen (ca. 45 min formiddag, 1time og 45 min eftermiddag, samt powernap inden aftensmad på mellem 15-45 min).
Men om natten er den helt gal. Han kommer i seng mellem kl. 19.30 og kl. 20 og lægger sig til at sove med det samme. Så vågner han oftest et par gange i løbet af aftenen, hvor han for det meste bare får sutten og sover videre. Omkring kl. 23-24 begynder det så, hvor han vågner op med skrig, får måske sutten og sover lidt videre, men vågner op med skrig igen kort efter. Så tager vi ham op. Han falder måske lidt til ro, men skriger kort efter igen og vrider sig.
Mellem kl. 2 og 5, når han ikke kan finde ro længere, står jeg op med ham, får ham til at vågne rigtigt, lægger ham på et tæppe i stuen, og så kommer han af med afføring. Bagefter kan vi gå i seng igen og sove lidt længere, nogle gange 3 timer andre gange kun ca. 45 min. (Han kan godt lave i bleen om dagen i barnevognen, hvor han så ligger vågen og snakker og er tilpas, så bliver han skiftet og kommer ud at sove igen. Men i sengen om natten laver han aldrig i bleen).
Han kommer af med afføring flere gange om dagen, men hver gang bliver han urolig og skal helst ligge ned for at komme af med det, selvom afføringen nu er, som den skal være (tror vi. Det er grødagtigt). Om dagen sover han også bedst, hvis han er kommet af med afføring, inden han kommer ud at sove.
Han får nu nutramigen og virker til at have knap så meget luft i maven, men altså stadig ikke godt. Da han var 1 måned gammel, fik han en byld i numsen, som han fik skåret hul på under fuld narkose (stakkels dreng). Den var lige ved endetarmen. Kan der være noget ved endetarmen, der i den forbindelse gør ondt/genere ham? Men det virker også som mavesmerter..
Og der skal ingenting til, før han får ondt i maven, bare lidt gennemkogt kylling (en lille spsk), som er kørt gennem persillehakkeren, giver ham en forfærdelig nat, hvor han har så ondt i maven..
Vi sørger for at give ham en vand i løbet af dagen og i løbet af måltiderne, så meget som muligt.
Kan du sige noget om, hvor langt maden er kommet ned i tarmene ca. 5 timer efter, han har spist? (hvis det er aftensmaden, der er et problem, kartoffelmos med forskellige grøntsager og lidt kød indimellem (vi tør ikke give ham det hver dag, når han får så ondt af det, selvom han jo skal have det nu..)).
Men vi kan bare ikke forstå, at det har noget med maden at gøre, for de har mavesmerter han har begyndte, da han var knap 4 mdr, hvor han stadig udelukkende fik flaske (Nan), så det er ikke i forbindelse med overgang til mere fast føde.. Hvis han har mælkeallergi, kan hans mave så være slået helt ud af kurs af Nan og nu have rigtig svært ved at komme til at fungere godt igen, selvom han har fået nutramigen i en måned nu? Vi skal selvfølgelig snakke med børneafdelingen igen, men jeg havde bare lige brug for at stille nogle spørgsmål, ja, man har egentlig bare brug for at gøre noget..
Jeg beklager, at det er så lang og forvirrende en mail, men vi ved hverken ud eller ind længere.
På forhånd mange tak for hjælpen.
Venlig hilsen
en ked og træt mor