Svar: Mavesmerter
23. januar 2010
Alder:
7 mdr.
Kære trætte og kede mor
Hvor gerne jeg end ville, så kan jeg ikke fortælle dig hvad problemerne hos jer skyldes. Det kan være så meget, så I er nødt til at tale med lægerne på børneafdelingen omkring alt dette ...
Da din dreng får nutramigen nu, så burde hans mave ikke reagere fordi han ikke tåler komælksprotein. Men han kan naturligvis godt reagere, hvis der er andre fødevarer han ikke kan tåle og det bliver man naturligvis nødt til at undersøge ham for. Har han tegn på børneeksem eller anden form for allergisk reaktion? Tal i givet fald med børnelægerne om hvorvidt der kan være en sammenhæng her.
Det lyder som om at der er en sammenhæng mellem hans natlige opvågninger og maveuro og det at han skal af med sin afføring der. Måske kunne I give ham movicol på et andet tidspunkt, så virkningen ikke kommer mellem kl. 02 og 05 - det er jo et uholdbart tidspunkt at skulle op på for jer alle sammen.
Det lyder også sandsynligt at han reagerer med mavekneb på grund af noget han indtager ved sin aftensmad og jeg tænker at I måske skulle prøve at bytte lidt rundt på hans måltider, for at se om det gør en forskel. Normalt anbefaler man jo at barnet tilbydes mad på de tidspunkter der passer ind i familiens rytme og at maden så vidt muligt ligner forældrenes. Derfor er det naturligt at barnet får grøntsagsmos med kød eller fisk om aftenen fordi vi selv spiser grøntsager, kød eller fisk der ...
Men måske skulle I prøve at fokusere på at give jeres dreng grøntsager, kød og fisk til frokost og så prøve med grød om aftenen i en periode. Simpelten for at se om det gør nogen forskel.
Nestle laver en specialgrød der hedder Sinlac. Den er fri for komælksprotein, laktose og gluten - I kan prøve den og se om det gør nogen forskel for hans mave.
I bør også i en periode lave hans mad med nutramigen, så I bruger den i grød og grøntsagsmos i stedet for almindelig mme eller sødmælk. Simpelthen for at være sikre på at det ikke er komælksproteinerne han reagerer på.
Hvorvidt hans operation for en byld kan have noget at sige nu, må børnelægen undersøge. Om han kan have overfølsomhed over for visse fødevarer er børnelægens vurdering.
Jeg håber dog du kan bruge dette lidt videre, i hvert fald hjælper det nogle gange bare at kunne skrive sine frustrationer ned og det har du jo mulighed for at gøre til mig ...
Held og lykke, håber I snart finder ud af hvad jeres drengs maveproblemer skyldes.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske