Svar: Gode ideer til sprogstimulering
Kære SV
Der er mange ting du kan gøre i hverdagen, for at stimulere dine drenges sprog :)
Det handler først og fremmest meget om at tale sammen. Du skal benævne de ting I ser, møder på jeres vej, du skal sætte ord på ting du gør og gentage det samme ord på forskellig vis. Ordet skal bruges forskelligt i sætningen, så barnet hører ordet brugt på flere måder.
Det er også godt at synge og danse. Det giver bedre sprog hvis man får fornemmelsen for rytme. Faktisk kan det godt fremme børns sprog at gå til en eller anden form for spil, hvis I har musikalsk legestue, musik og rytmik eller andet i Kommunen hvor I bor.
Det er vigtigt at læse bøger og det er her en fordel at læse bøger, som medinddrager barnet. Det kan være bøger hvor barnet skal kigge, løfte flapper eller lede efter en bestemt ting på et stort billede. Der findes mange rigtig fine børnebøger, hvor man leder efter ord, leder efter ting.
Fortællinger, historier, hvor drengene skal lytte og måske en gang imellem svarer på noget du spørger om "... og så kom slagen kravlende hen af jorden .... - hvad siger slangen? (ssssss svarer de så) og din fortælling fortsætter."
Det vil være rigtig godt at spille spil, f.eks. billedlotteri, hvor de skal finde billedet på deres plade og finde et tilsvarende billedekort og lægge det ovenpå.
Det er generelt en god idé at bruge billeder og du kan også lave en lille billedbog til dem, med billeder af dem selv, mor, far, bedsteforældre, børnehaven, bilen osv. Ting fra hverdagen som de kender og det er naturligt at tale om.
Børn elsker hemmeligheder og små æsker eller stofposer og det kan du udnytte. Du kan tage små ting, som de ikke ser, og putte i posen. Det kan være en bil, en kop, en æske rosiner, en tøjklemme, en elastik, en stor perle, en sut osv. En masse forskellige ting - du tager så en ting op, fortæller om den, spørger dem hvad det er osv. På den måde får I via leg sat ...
... ord på forskellige ting fra hverdagen og at tingene er skjult og kommer op af posen pirrer til deres nysgerrighed.
Det vil også være en rigtig god idé at du taler med institutionen omkring drengenes sprog og om de synes I skal have fat i en talepædagog. Der er tilknyttet talepædagog til alle daginstitutioner og det kunne være fint at få en vurdering af hvorvidt dine dreng har brug for ekstra støtte her og hvornår det i givet fald vil være passende.
For tidligt fødte børn kan sagtens have en forsinket sprogudvikling, simpelthen fordi sprogcentret sidder i hjernen, som jo hos de meget fortidligt fødte har været udsat for en del ting, netop på grund af at de kom til verden før tid ... Hvad du bør forvente af dine drenge er derfor umiddelbart en lægelig vurdering.
Gennemsnitligt vil børn i 18-24 måneders alderen kunne:
Forstå enkle instrukser, de vil spørge "hvad er det?" og også gentage det svar de får. De vil kunne udpege ca 10 legemsdele, således at når du spørger "Hvor er din navle?", så vil barnet kunne pege på den.
Børn begynder også i denne alder at sætte små ord sammen, f.eks. "det bar" i betydningen "det er far". De begynder således også at kunne skelne mere mellem mig og dig, altså mellem sig selv og andre.
Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
De begynder at kunne sige deres eget navn og benævner også ofte sig selv med navn.
De har ofte et ordforråd på ca 200 ord, det betyder ikke at de taler meget, men det forstår rigtig meget af det talte sprog.
De begynder at udtrykke følelser lidt mere, f.eks. sur, glad eller "pigen græder".
De genkender billeder og kan finde ting du spørger om "Hvor er bolden?", de begynder ofte også at kunne skelne mellem stor og lille "Hvor er den store pige og hvor er den lille pige?".
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, det er nok en meget god målestok for, hvor dine drenge rent sprogligt skal være eller bevæge sig hen nu :)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste
Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
15. oktober 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Hej Helen Vi skal flytte i løbet af november måned og vil prøve at gøre det...
12. oktober 2024 | Udvikling | 10 mdr.
Hej Helen Vores datter på 10 måneder er begyndt at slå sit hoved ind i ting....
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen. Min datter er 8 mdr. hun er umiddelbart sund og rask og vores...
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen Er meget vild med din brevkasse og alle dine gode bøger, som vi...
22. august 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen Min datter er lige blevet 8 måneder. Hun har altid været meget...
Viden om børn:
Sundhedsplejerske
Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.
En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.
Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...
Jern - jerntilskud præmatur
Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:
Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder
Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.
Det...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Kære Helen.
Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.
Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!
Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.
Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.
Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)
Med venlig hilsen
En familie på fire