Svar: Bliver forstyrret under amning
7. juni 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Brit
Det er helt naturligt at børn omkring 3 mdr´s alderen bliver mere forstyrret i amning. Din søn vil i kraft af sin alder begynde at fornemme rummet omkring sig og vil ikke længere kun være i 'klokken' dig og ham, hvis du forstår hvad jeg mener.
Du kan sikkert også se at han reagerer, når nogen kommer ind i rummet, hvor han er, eller reagerer på en anden måde, hvis du går forbi ham,- så kigger han efter dig og ligesom spørger 'hov hvad skete der nu, hvor blev hun af'.
Din søn er bestemt ikke udspekuleret. Han udvikler sig bare helt naturligt og sundt.
Jeg synes bestemt du skal forsøge at efterkomme hans behov for ro, når du ammer. Hvis I er i byen kan du gå ind i et værelse ved siden af, hvor der er mere ro, og det kan du forøvrigt også gøre hjemme, hvis der snakkes for meget over hovedet på ham.
Det er ikke kun barnet der kan føle sig generet af stemmer og lyde omkring sig. Nogle kvinder oplever at mælken ikke løber så nemt, hvis de er koncentreret om andet end amning (andre oplever naturligvis det modsatte) og nogle kvinder vil naturligt trække til et mere afsides liggende lokale, når de skal amme, fordi de ikke føler det korrekt at sidde og blotte brystet. Det er derfor helt naturligt at trække sig lidt tilbage, når man ammer.
At lytte til sit barns signaler og behov er ikke forkælelse, det er omsorg og med hensyn til amning, så kan du ikke 'opdrage' på ham.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske