Svar: Søvn - lade ham skrige eller tage ham op?
24. januar 2010
Alder:
15 mdr.
Hej
Ingen børn skal ligge og skrige sig i søvn, børn der klynger sig til voksne for at falde til ro, har brug for at blive trøstet, holdt om og mærke at man er der. Det er ligeså voldsomt for et lille barn at få lov til at ligge og græde, som det er at blive slået. Derfor skal man lytte og tage sit barn op, præcis som du også gør.
Der kan være flere årsager til at din dreng vægrer sig mod at skulle sove, måske er tidspunktet du putter ham forkert. Hvis han ikke er træt nok, vil han naturligvis protestere mod at blive puttet for ingen af os kan sove på kommando. Det kender du også fra dig selv, hvis du går i seng fordi du ved at du bør sove, du skal til et møde i morgen og du skal være frisk. Hvis du ligger i din seng og tænker "jeg skal sove, jeg skal sove" så kan du med garanti ikke sove.
Derfor kan man ligeså godt gå op og vente på at man bliver træt nok, det er dybt frustrerende for både børn og voksne at ligge i sengen, hvis man ikke er træt nok.
Jeg giver nogle gange forældre det billede at der kører et søvntog. Forestil dig, at der kører et tog, som styrer vores søvn. Det handler om at springe på toget, når det holder ved perron. Hvis I kommer for tidligt til toget, skal I vente noget tid på, at toget kommer. Det er frustrerende at vente, og det er frustrerende at ligge i sin seng og ikke føle sig parat til at skulle sove.
Man kan også komme for sent til et tog, hvor barnet bliver overtræt og igen ikke kan sove, men bliver frustreret og ked af det. Det handler altså om at springe på toget, når tiden er rigtig, og kommer I for sent eller for tidligt til toget, er der ingen grund til at blive liggende i sengen.
Når du derfor oplever at din dreng bliver ulykkelig, når du putter ham, så er løsningen nogle gange at tage ham med ind i stuen igen. Afbryde hele puttesituationen, lade barnet være aktiv og lege lidt eller måske bare sidde på skødet hos mor eller far og slappe af, kigge lidt ud i luften og atter mærke roen falde over sig.
Der går ofte 20-40 minutter, så kommer næste søvntog forbi og så er det en god idé at springe på dette og starte putningen forfra.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske