Brev:
Overgang til grød/mos og hård mave
24. januar 2010
Alder:
5 mdr.
Overgang til grød/mos og hård mave
Kære Helen
Vores søn på nu fem måneder har længe haft svært ved at komme af med det, han skal af med. Da han blev fuldammet, gik der ind i mellem flere uger i mellem, og han var noget generet af det. Vores sundhedsplejerske mente, at det ville hjælpe at starte ham på mad, så det gjorde vi, da han blev fire måneder.
Han elsker det og er nu oppe på tre store måltider grød eller kartoffel/grønsagsmos om dagen, hvert måltid mellem 100 og 225 gram. Han får vand af en kop til og modermælk i grøden, da vi aldrig har haft brug for erstatning, og jeg synes ikke, der er nogen grund til at starte på det nu. I mosen putter jeg, efter aftale med sundhedsplejersken, ingen mælk, fordi han er en stor dreng (ca. 8,5 kg), så hun mente ikke, der var nogen grund til at bøvle med det. Ud over grød/mos bliver han ammet 6-7 gange i døgnet.
Han kommer af med noget hver dag nu, men det er stadig svært for ham. Det er (beklager detaljerne) meget hårdt, især det første, der kommer, og han kan ikke altid presse det ud selv, men skal ud på puslebordet og have løftet benene. Vi har prøvet at give ham mere at drikke, men det er som om, han så bare tisser mere, og det ikke har nogen betydning for afføringen. Vi har også (da han kun blev ammet) givet lactulose (som du foreslog), men det fik han ondt i maven af, så det vil vi nødig.
Vi er blevet foreslået vælling lavet på havre, men det må han jo ikke få endnu. Men gælder det også, hvis man havregryn fremstillet til glutenallergikere? Sveskemos har vi også prøvet, men det kan han virkelig ikke lide, og han er ellers ikke kræsen.
Har du nogle bud på, hvad der kan hjælpe?
Med venlig hilsen
troldens mor