Svar: Overgang til grød/mos og hård mave
24. januar 2010
Alder:
5 mdr.
Kære troldens mor
Det lyder umiddelbart som om at jeres dreng får for store mængder skemad, altså for meget fast føde, i forhold til hvad han så kan indtage af væske. Det er super dejligt at han spiser godt 3 gange dagligt, men hans hovedindtag skal fortsat være mælk og hvis skemaden udgør for stor en del, så får han ikke væske nok og dermed hård mave.
Mit forslag er derfor at I sætter mængden af skemad ned, så han ikke spiser mere end 1 til max 1½ dl. grød eller mos af gangen. Derudover bør grød max udgøre to af dagens måltider, resten bør være grøntsagsmos og så skal han fortsat ammes inden han puttes, så han stadig får 6 amninger dagligt.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Morgen 8: Grød med frugtmos, varier gerne mellem forskellige former for grød og frugtmos/bærmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur kl. 9.30
Frokost 11.30-12: Grød eller gerne grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30. Tidspunktet afhænger lidt af hvor lang en formiddagslur han tager
Eftermiddag 16: Ammes og tilbydes også her lidt frugtmos, af hensyn til maven, vand af kop
Powernapper ½ times tid
Aften 18: Grøntsagmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og begynder måske at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig. Mange børn er dog 6 måneder inden de kan sove uden mælk fra midnat til kl 06 ...
Du skriver at du ikke bruger mælk i grøden, men skriver samtidig at du bruger modermælk i grøden - modermælk er også mælk, selvom det er i grød og det er vigtigt at maden energiberiges med både mælk og fedtstof. Selvom din dreng vejer 8,5 kg så skal han stadig have energiberiget mad. Det er vigtigt at du tilsætter lidt olie, smør eller plantemargarine til hans mad. Det er i øvrigt også med til at smøre lidt og hjælpe maden igennem systemet :)
Vælling tror jeg ikke umiddelbart vil hjælpe, hvorfor skulle det være bedre mod forstoppelse end modermælk...? Mit råd er at skrue ned for den faste føde og i stedet sætte mælkeindtaget lidt op, det vil normalt ske helt af sig selv i takt med at du kun giver ham 1-1½ dl. grød eller mos, så vil han efterfølgende drikke lidt mere af brystet end han vil, hvis han har spist 2-2½ dl. grød eller mos først :)
Netop fordi han fysisk er en stor dreng, så har han også brug for meget væske, hans døgnbehov ligger på mellem 1000-1275ml og det kræver en del amninger og en del mælk i løbet af dagen. Selvom han er god til at drikke af kop, så er det svært for ham at drikke større mængder der :)
Frugtmos og bærmos kan være hjemmelavet eller købt på glas. Det kan være alle former for kogt mos og sveske er en mulighed men også pære, æble, abrikos, blomme, jordbærmos eller lignende. Banan bør I holde igen med, men de andre former for frugter og bær der kan koges vil det være fint at skifte imellem.
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske