Brev:
Ændret søvnrytme og forstoppelsesproblemer
24. januar 2010
Alder:
5 mdr.
Ændret søvnrytme og forstoppelsesproblemer
Hej Helen.
Jeg har i lang tid brugt de andre læserbreve med stor interesse, men nu er jeg blevet nødt til selv at henvende mig til dig.
Min lille pige på snart 5 måneder (fra 1. sept. 09) er kommet ud af sin ellers gode søvnrytme. Jeg ved ikke rigtig hvad det mon kan skyldes.
Hun er siden hun blev født blevet ammet, næsten fuldt ud - har hver aften fået en flaske med MME da jeg ikke syntes at jeg havde nok mælk til at mætte hende ordenligt om aftenen. Da hun var omkring 2,5 måned begyndte hun at sove igennem hele natten. Dette ændrede sig dog da hun nærmede sig de 4 måneder, til at hun nogle gange vågnede 3-4 gange om natten, og for det meste sku hun have lidt mælk i flasken inden hun faldt i søvn igen, nogen gange kun 20 ml...
Indenfor den sidste måned er jeg har gået fra at amme hende halvt til at stoppe helt, da jeg var ved at være træt af ammningen, men der var hun jo også ved at være så stor at hun sku over til grød. I stedet for mit mælk fik hun så bare NAN1 på flaske.
Da hun blev 4 måneder her 1 jan. begyndte jeg lige så stille med lidt grød - risgrød, og vand af en kop. Det tog hun rigtig goft i mod, og vi kom hurtig op på at hun spiste to hele spiseskeer med grød, og derefter fik lidt MME for at være sikker på at hun ikke var mere sulten.
Jeg tænkte lidt at når hun nu startede på grød ville vi få nogle roligere nætter, men det syntes jeg ikke rigtig vi har fået - hun er tværtimod begyndt at vågne tidligere end hun plejer, når hun har fået sin "godnat flaske" på 180 ml. Før ku hun godt sove 5-6 timer inden hun vågnede (dette var i de gode nætter), men nu vågner hun allerede efter 2-3 timer og vil spise igen, og så igen efter 4 timer hvor hun spiser mellem 60 og 150 ml.
Siden jeg er stoppet helt med at amme og samtidig begyndt på risgrød har hun også bøvlet meget med maven. De sidste to uger har hun ikke haft "normal" afføring. Og med normal mener jeg at det ikke har været en god portion, som hun plejede tidligere. Det har været sådan nogle små hårde bolde, på størrelse med en vindrue, og det har blødt lidt pga små rifter i endetarmen. Hun har grædt når hun sku lave og ikke rigtig ville spise noget. Hun har jo helt klart haft hård mave....
Jeg snakkede med min egen SP, som foreslog lactolose i max dose (2x3 ml dagligt) derudover har jeg givet hende lidt sveskemos, sammen med moste gulerødder og ærter til aften. Men her i weekenden har det bare været helt galt, hvor hun ikke spiste mere end 250 ml på en hel dag og ingen grød. Tænker at hun simpelthen ikke ku ha mere nede i maven.
Vagtlægen anbefalede Microlax, og det tømte også hendes tarm rigtig godt og hun virkede lettet og tilfreds bagefter. Der kom rigtig meget afførring ud! Så hun har jo bare været helt tilstoppet nede i maven :(
Jeg har fået alverden af tips og gode råd fra højre og venstre mod hård mave, men vil heller ikke bare fylde hende med alt mulig blandet.
Indtil videre har jeg prøvet med lactolose, gulerødder, ærter, sveskemos og masser af vand. Jeg laver risgrød til morgen, men vil det være en god ide at skifte til hirse eller majsgrød??
Hvad kan jeg ellers gøre for at få gang i hendes mave igen??
Tidligere har jeg også prøvet NAN HA, da det sku gi en god tarmflora, men det resulterede bare i at hun ikke havde afførring i en uge, modsat NAN 1, hvor hun havde det hver dag. Så det gik jeg hurtig fra igen. Bruger stadig NAN 1, da jeg er bange for at NAN 2 kan påvirke tarmen når der er lidt mere jern i.
Jeg har også overvejet at lave noget vælling til hende om aftenen i håbet om at få lidt mere og bedre søvn i løbet af natten, men er også bange for at det kan gøre mere besvær end gavn.
I løbet af dagen får hun to eller tre lure, alt efter hvor længe hun sover hver gang. Vi er begyndt at ligge hende i seng kl 20 i stedet for kl 21, og dette er kun for at min kæreste og jeg får lidt voksentid sammen om aftenen. Men kan det være fordi hun blir lagt for tidlig at hun vågner igen efter 2-3 timer. Det synes jeg nemlig ikke at hun gjorde før. Hun virker meget træt når vi lægger hende, og falder altid hurtig i søvn, når hun har fået godnat flasken. Hun er som regel vågen når hun blir lagt i sin egen seng, men sover ret hurtig. Nogle aftener skal hun lige have sutten et par gange, men ellers putter hun sig selv..
Lige pt ser dagen således ud (selvfølgelig ikke helt præcis, men ca..):
Kl 7-8 : Vågner og kommer over i sengen, hvor hun får en flaske, og hygger med mig.
kl 8-8.15 : Står op, får tøj på og får en portion risgrød med sveskemos og vand.
kl 10-10.30 : puttes til 1. lur. Får nogle gange en lille flaske.
kl 12 : vågner og får igen en lille flaske
kl 13.30-14 : puttes til 2. lur
kl 15.30-16.30 : vågner, tilbydes lille flaske.
kl 18 : får aftensmad efterfulgt af lille flaske.
kl 20-20.30 : Får godnat flaske og lægges i seng.
kl 23-23.30 : vågner, tilbydes flaske hvis sutten ik kan bruges.
kl 2.30-3 : Vågner, tilbydes igen flaske hvis sutten i dur.
Kl 7-8 : Vågner
Lille flaske = 30-60 ml, alt efter hvor meget hun vil have.
Tidligere har hun fået en lille power nap ved 18.30 tiden hvis hun har virket træt, men så er det hun først kommer i seng ved 21.30 tiden, og vi ingen kærestetid får.
Det er her i de seneste to uger vi er begyndt at putte hende en time tidligere.
Ser vores dagsplan helt forkert ud, eller er det mon bare en periode det med at hun vågner hurtig igen efter godnat flasken??
Håber på at du kan komme med lidt vejledning så vi måske igen kan få en lidt mere normal nat :)
hilsen
Camilla