Svar: Ændret søvnrytme og forstoppelsesproblemer
24. januar 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev og velkommen til. Dejligt at du nu selv har fået lyst til at skrive til mig :)
Der går noget tid før skemaden fylder så meget, at behovet for mælk kan sættes ned. Derfor oplever mange at et øget indtag af skemad om dagen øger behovet for flaske i ydertidspunkterne og det er da også normalt at det på sigt vil være flaskerne om dagen der forsvinder først og flaskerne aften, sen aften og tidlig morgen der bibeholdes længst tid.
Det lyder som om at din datter reagere på mme og at det giver hende hård mave. Det har påvirket hendes indtag af både mælk og mad og hun var synligt langt bedre tilpas, da hun fik microlax og blev tømt ud ... Det er derfor vigtigt at du finder en måde at holde hendes mave igang på. Det handler både om at give hende laktulose dagligt og jeg synes ikke det gør noget hvis du øger dette indtag lidt, forsøge at finde den erstatning som hun trives bedst med og så regulere hendes mave ind via den kost du tilbyder. Derudover skal hun hjælpes med at bevæge sig, bruge sig selv fysisk og du skal sikre at hun får væske nok - både mme og vand.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Morgen 8: Tilbydes lidt grød (max ½ dl.) af ris, majs, hirse, boghvede, quinoa, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes en anden slags grød med frugtmos (max ½ dl), vand af kop.
Flaske og puttes til lur kl. 13, tidspunktet kan variere efter hvor lang en formiddagslur hun tager
Eftermiddag 16-16.30: Flaske
Sover dagens 3 lur som ofte er en kort powernap
Aften 18-18.30: Tilbydes ½ dl. grøntsagsmos, f.eks. gulerod og kartoffel, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat 03: Evt. flaske, de fleste børn er 6 måneder inden de helt kan undvære denne ... Prøv med sutten og hvis den ikke dur, så må flasken gives :)
De fleste børn har brug for en powernap sidst på eftermiddagen, først på aftenen, de ændrer sig stille og roligt. I takt med at hun begynder at kunne nøjes med 2 lure dagligt, vil hun også begynde at gå tidligere i seng om aftenen.
Jeg håber at min plan for dagen viser hvad I kan forvente lige nu og hvor meget mælk hun egentlig har brug for stadigvæk.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske