Svar: Nattesøvn og amning / flaske
24. januar 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Line
Jeg er ikke enig med bogen "godnat og sov godt" og bryder mig ikke om en metode, hvor man vælger at lade barnet græde sig i søvn. Jeg er heller ikke enig i, at børn i en alder af 5-6 måneder kan nøjes med en amning om natten ... så i forhold til den bog, kan jeg desværre ikke rådgive dig. Men jeg kan give dig mine tanker med på vejen og sende dig en plan for dagen, som jeg mener er realistisk :)
Tidlig morgen 06: Ammes eller flaske og sover videre, har evt. behov for en lille amning ekstra at vågne på.
Formiddag 9-9.30: Ammes eller flaske og puttes til formiddagslur, sover her ca 1 time, max 1½.
Frokost 11.30-12: Grød med frugtmos, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur ca kl. 13. Tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur hun har taget. Sover her måske 2-2½ time
Eftermiddag 16: Ammes eller flaske
Sover dagens 3. lur som ofte er en powernap på 20-30 minutter
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten kl. 20, igen afhænger tidspunktet af hvor sent den 3. lur ligger
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske
Midt nat 03: Ammes eller flaske, de fleste børn er 6 måneder inden de kan undvære mælk midt nat. At sove igennem i denne alder betyder at man kan sove 5-7 timer uden mælk, altså ca fra midnat til næste morgen tidlig kl 06.
Som sagt har din datter måske stadig behov for mælk midt nat, men du kan godt stille og roligt forsøge at trække brystet til dig, så hun ikke får lov til at fylde sig med mælk. Stille og roligt skal et andet ritual så sættes ind.
Mange forældre tror at de skal fylde barnet ekstra godt op med mad om aftenen, så derfor giver man både skemad, ammer og supplerer med en flaske mme eller vælling, for så må barnet sove godt. Men faktisk virker det ofte lige modsat, for barnets mave og tarme arbejder jo på højtryk for at nedbryde al den føde og derfor sover barnet mere uroligt. Det er derfor vigtigt at få barnet fyldt rigtig godt op hele dagen og gerne helt fra morgenstunden. Derfor skal jeres datter have grød til frokost og stadig ammes eller have flaske mindst 6 gange i døgnet.
Hvis hun ikke er glad for den ene slags grød, så må I prøve med noget andet. I kan give både ris, majs, hirse, boghvede og quinoa. Se i babykøkkenet her på siden, hvordan I laver f.eks. quinoagrød med æble og papajapure - den smager virklig godt! :)
Det er meget fint at lade din datter sove koblet til dobbeltsengen, netop fordi du så kan berolige hende med dine hænder og kærtegn og stille og roligt lære hende at sove med dette og uden bryst midt om natten. Men det kræver altså at hun fyldes godt nok op hele dagen igennem :)
Du skal ikke gå ind i stuen med hende, men i stedet berolige og betrygge hende der, hvor du ønsker hun skal sove. Så hun stille og roligt lærer at sove netop i sin seng.
Håber ovenstående plan viser lidt om hvad I kan forvente i denne alder, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske