Svar: Hyppig afføring og kræsen
25. januar 2010
Alder:
20 mdr.
Kære Karina
Man taler om Toddlers Diarrhea (diarré hos tumlinge), det ses mest hos børn i 1-2½ års alderen, men kan også ses hos børn helt ned i 6 måneders alderen og helt op til 4 års alderen. Der er tale om en kronisk tilstand og man bruger betegnelsen Toddlers Diarrhea, når alle mulige forskellige årsager til diarre er udelukket.
Det vil sige at man skal undersøge barnet for infektioner (afføringsprøver), mad-intolerance og fødevareallergi og også tarmsygdomme skal være udelukket inden man kan tale om Toddlers Diarrhea. Det er meget fint at I derfor har været til udredning og også er henvist videre til børnelæge.
Toddlers Diarrhea opstår ofte fordi barnets indtagelse af mad er sammensat forkert - ihvert fald kan man gøre meget, ved at medtænke, hvilke fødevarer man giver sit barn og i hvor stor en mængde.
Du skal være opmærksom på:
- Indtagelse af for store mængder fibre fra f.eks. frugt og grønsager samt groft brød.
- Indtagelse af juice eller store mængder frugt og bær
- Indtagelse af søde ting som slik
- Indtagelse af fedtfattig kost
- Problemer med at tygge maden tilstrækkeligt
Det er altså disse ting, som ofte giver barnet løs afføring og du kunne måske godt gøre noget her.
Det vil være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at bibeholde en vis mængde fedt i maden - altså fortsætte med at bruge en smørklat i havregrøden om morgenen, og hvis han igen må drikke mælk, så give ham sødmælk i stedet for letmælk. På samme måde bør du medtænke sovs til aftensmaden, smør på brøddet, federe ostetyper osv.
Det vil også være en rigtig god idé at du fortsat koger grøntsager og ikke giver ham for meget rå-kost og at du fortsat tilbyder ham fiberholdigt brød, men brød uden hele kerner, for at lette optagelsen. Man kan godt få lysere brødtyper med højt fiberindhold og du kan også bage havregrynsboller til ham - du kan se i babykøkkenet her på siden, hvordan.
Han skal fortsat have frugt dagligt, men ikke meget store mængder og banan kan være en god idé og også lidt revne æbler på f.eks. tykmælk om eftermiddagen kan være godt.
Du skriver at han godt vil spise slik og du fortæller også at han får kanelsukker på sin morgengrød. Slik, saftevand, sukker på grøden osv. bør fjernes. Det er vigtigt at minimere indtaget af sukker, når han har problemer med løs mave.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen: Havregrød lavet med sødmælk og smørklat, sødmælk af kop og der skal ikke sukker på grøden.
Formiddag: ½ havregrynsbolle med smør og ost. Vand af kop.
Frokost: Rugbrød uden hele kerner, med forskelligt pålæg, suppleret med kogte pastaskruer, kogte ærter, majs, gulerod, et par kartoffelbåde, rejer, ½ hårdkogt æg osv. Vand af kop.
Eftermiddag: En portion tykmælk med revne æbler eller banan. ½ bolle med smør og ost. Vand af kop.
Aften: Familiemad som I andre spiser, pasta, ris, kød, fisk, kogte grøntsager, sovs af forskellig slags. Sødmælk af kop.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske