Brev:
Nok mælk og søvn?
25. januar 2010
Alder:
6 mdr.
Nok mælk og søvn?
Kære Helen,
Først og fremmest tak for dine svar i den seneste tid. Det har været en hård periode med sygdom, appetitspring og helt kludrede søvnmønstre, og det har taget hårdt på os i den lille familie. Det har derfor været rart at få svar fra dig på diverse spørgsmål. Vi er ved at komme ovenpå igen - det er dejligt atter at have overskud. (Vil i øvrigt også give komplimenter til dit babykøkken - dejligt med lidt inspiration til det store madeventyr, som vi står overfor)
Vores datter bliver 6 måneder d. 1. februar. Hun får 3 måltider mad om dagen og virker meget madglad :-) Jeg er dog lidt i tvivl om hun mon får mælk nok ved siden af - jeg ammer hende. Det er nemlig blevet sværere og sværere at få hende til spise hos mig i løbet af dagen. Det er som om, jeg ikke kan få både grød/mos og mælk i hende før hun bliver for træt og skal sove.
Hendes døgn ser nogenlunde sådan ud:
05-06: Ammes
7.30-8.00: Vågner og får 1 dl majsgrød (lavet på 1/2 dl mme og 1/2 dl. vand) med frugtmos. Vand af kop.
9.30-10.00: Sover ca. 45 minutter (jeg forsøger før denne lur at amme hende, sjældent succes. Hun sutter indtil mælken kommer, så slipper hun og bliver sur, hvis jeg forsøger at lægge hende til igen)
Ca. kl. 12: Frokost - 1 dl risgrød (igen, 1/2 dl mme og 1/2 vand) med frugtmos. Vand af kop.
Ca. 13.30: Sover ca. 45 minutter (igen forsøger jeg at amme hende før denne lur - med variende succes)
Eftermiddag: ammes og sover ca. 45 minutter
Aftensmad: 1,5-2 dl grøntsagsmos - lavet på kartoffelmos og forskellige andre grøntsager (gulerod, broccoli, squash osv) og 1/2-1 dl mme. Vand af kop.
19.30-20.00: Ammes og puttes til nat
23-00.30: Ammes
Ca. 04: Ammes
Altså ammer jeg hende med succes 5 gange i døgnet - og nogle gange slet ikke mellem kl. 06 og eftermiddag. Men nu bliver hun jo 6 mdr, og vi vil inden længe gøre en indsats for at vende hende fra natspisningen. Så vil det jo kun være 4 gange i døgnet. Efter hun er begyndt at få mad vil hun kun spise fra 1 bryst. Det skal dog også siges, at det virker som om, jeg har meget mælk til hende. Brysterne er spændte af mælk (indtil videre i hvert fald) og jeg tydeligt høre, at hun synker 'på livet løs', når hun spiser hos mig.
Jeg har tre spørgsmål til din store vidensbank ;-) :
- får min datter mælk nok?
- får hun søvn nok? (12 timer om natten, 2-2,5 timer ila. dagen. Det er næsten umuligt at få hende til at sove længere, om det er i seng eller barnevogn, stillestående eller på gåtur)
- hun spiser et stort måltid til aftensmad - tyder det på, at vi kan indføre endnu et måltid ila. dagen? Og vil det være i orden, at jeg som følge måske slet ikke kan amme hende om dagen?
Mange, mange venlige hilsner
fra den lille familie