Svar: Nok mælk og søvn?
25. januar 2010
Alder:
6 mdr.
Kære lille familie
Jeg er helt overbevist om at din datter får sit mælkebehov fint dækket hos dig :) Du skriver at du føler du har godt med mælk, du kan tydeligt høre at hun synker og du beskriver også en pige som umiddelbart lyder til at trives rigtig godt.
Hendes væske-døgnbehov ligger mellem 800-1000ml. Det lyder således meget rigtigt, hvis hun drikker mellem 160-200ml hos dig, hver gang hun bliver ammet. Når hun så ammes x 5 dagligt, så får hun det hun skal have :) Derudover får hun jo så mælk via grød og mos og vand af kop sammen med maden og hun dier kun fra et bryst og afviser naturligt det modsatte bryst. Alt sammen sandsynligvis fordi hun er rigtig godt dækket ind.
Med hensyn til søvn, så får hun ganske givet også søvn nok. De fleste børn i din datters alder har brug for godt 14 timers søvn i døgnet og det får hun. Hun sover bare en lidt længere nattesøvn fordi hun ofte sover 12 timer - mange børn sover kun 10-11 timer om natten hvorfor de naturligvis så også sover en time mere om dagen... Der er ingen problemer i at din datter sover længere om natten og sover kortere lure om dagen, hun får det afbræk i løbet af dagen som hun har brug for, for at få bearbejdet alle oplevelser og indtryk og hun sover samlet rigtig fint. Igen grund til bekymring der :)
Og så med hensyn til et ekstra skemåltid, så vil jeg anbefale dig at du venter med dette til 7 måneders alderen. Her vil det tilgengæld være meget passende med 4 amninger dagligt + 4 måltider skemad (2 x grød og 2 x grøntsagsmos).
I 8-9 måneders alderen vil 3 amninger dagligt ofte være nok og her vil amningerne om dagen helt forsvinde og de 3 amninger der bibeholdes ligger ofte tidlig morgen, aften og sen aften. Så din datter lyder altså til at regulere sit behov ind mere eller mindre efter bogen :)
En plan for et 7 måneders barn kan se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre
Morgen: Havregrød, vand af kop.
Formiddag: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop
Powernap springes ofte over, afhænger dog af længden af middagslur
Aften: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere familiemad, ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle, kødsovs, laks osv. Vand af kop
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Rigtig god weekend og rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske