Svar: Fra to til en lur - 13 mdr.
25. januar 2010
Alder:
13 mdr.
Kære forældre
Det er altid svært at gå ned i antal lure, det er en overgangsperiode man skal igennem. Det er svært at gå fra 3 til kun 2 lure, det er svært at gå fra 2 til kun en lur og det er svært, når middagsluren på et tidspunkt helt skal undværes. Det giver altid et par dagen med lidt ekstra pylren og overtræthed og det er nødvendigt med en vis fleksibilitet, hvor hun nogle dage sover 2 lure og andre dage kan nøjes med kun en lur :)
Da jeres datter sover formiddagslur meget tidligt, så kan det være en fordel at se om I kan undvære denne ved at putte hende hos jer om morgenen, for at se om hun så kan sove lidt længere. Prøv at udnytte weekendens mulighed for dette. Ved at hun måske sover lidt længere om morgenen og står senere op og på den måde får forlænget sin nattesøvn, vil hun kunne undvære morgen/formiddagsluren helt og i stedet blive puttet til middagslur.
Hun vil måske have brug for at blive puttet til middagsluren lidt før end hun blive det lige nu, således at hun måske skal puttes allerede kl. 11.30, men det er også okay. I takt med at rytmen bliver kørt mere og mere ind, vil I kunne strække tiden om formiddagen ved at lave lidt aktiviteter med hende. Det kan være at være ude, kælke (det er jo vejr til det nu :o) og hun kan godt trækkes på en bobslæde og synes det er sjovt ... I kan indføre bad om formiddagen, det er også en god aktivitet, for at holde hende kørende og samtidig gør hende træt og parat til middagsluren.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske