Brev:
Svært at putte og dårlig søvn
25. januar 2010
Alder:
20 mdr.
Svært at putte og dårlig søvn
Kære Helen,
Så har vi endnu engang brug for din ekspertise i forhold til vores datter, som nu er 20 mdr. gammel.
Vi har i lang tid været i en god periode, hvor det var rigtig nemt at putte, hun fik sin lille kop mælk, lidt nusseri, en lille godnatsang og så faldt hun ellers selv i søvn i egen seng, og hun sov også godt i egen seng på sit værelse - dog for det meste med nætter afbrudt af enkelte gange, hvor hun lige skulle have sutten.
MEN nu er det simpelthen så svært at putte hende, det tager for det meste op til 1,5 time og det har stået på i en måneds tid. Hun vil KUN ligge i vores arme og bliver fuldstændig knust, når vi prøver at ligge hende i sengen. Men hun er blevet så stor, så hun ligger dårligt i mine arme, og derfor meget uroligt, og hun er for tung til at jeg kan stå med hende. Det ender ofte med op-ned-op-ned - jeg prøver at putte hende nede i sengen, synge for hende, holde hende i hånden osv. Men hun bliver bare fortsat rigtig ked af det, og rejser sig op og hopper op og ned og skriger og stopper ikke med at græde før vi tager hende op igen.
Har også en enkelt gang prøvet at putte hende i vores seng, hvor jeg lagde mig ved siden af hende og puttede, men det hjalp heller ikke. Det synes hun bare er hyggeligt og så bliver hun så glad, og hopper og kaster sig rundt osv. Så det tog lige så lang tid.
Vi har også prøvet at vente med at putte hende til senere end normal puttetid (som er kl. 19.30-20.00) Simpelthen vente til hun er rigtig rigtig træt, og har også prøvet det modsatte - men heller ikke det hjalp. Når hun ligger der i ens arme, så er det flere gange tæt på, at hun falder i søvn, og selvom hun er rigtig trær, så begynder hun i stedet at klappe og spjætte med benene og ae mig i hovedet osv. osv. og sådan fortsætter det....
Når vi så endelig får hende til at sove, ved en 21.30-22.00 tiden, går der ofte ikke mere end et par timer før hun vågner og nægter at sove videre før hun kommer over i vores seng, hvor hun nu sover hver nat.
Og selvom hun så sover i vores seng, så ligger hun meget uroligt, og vågner mange gange og klynker, og skal have sutten og puttes lidt om. Hun vælter rundt og vi får ofte arme og ben i hovedet osv. Og hun vil desuden ikke ligge under dyne, men kun ovenpå. (hvilket er lidt irriterende, da vi har dobbelt dyne)
Jeg har læst mange af dine svar til andre, og er klar over denne 18-20 mdr.´s periode, hun oplever verden anderledes og har brug for ekstra tryghed osv. Men skal vi så bare vente til det går over af sig selv, og gør det det, eller kan vi gøre et eller andet?
Bliver det pludselig som før igen, og hvad med nætterne - nu har vi jo vænnet hende til at komme over i vores seng? Jeg kan bare slet ikke se hvad der skulle kunne hjælpe. Men jeg ville ønske, der var noget jeg kunne gøre. Både for hendes og vores skyld.
Tak igen.
Hilsener
fra en meget træt mor!