Svar: Svært at putte og dårlig søvn
25. januar 2010
Alder:
20 mdr.
Kære meget trætte mor
Hvornår på dagen står jeres datter op og hvor lang en middagslur sover hun? Det lyder nemlig umiddelbart som om at jeres datter ikke er træt nok, når I forsøger at putte hende... Det udleder jeg af at du fortæller at hun tydeligt protesterer og kæmper imod at blive lagt i sin seng og når du prøver at putte dig sammen med hende i soveværelset, så falder hun ikke til ro, men bliver bare glad og i hopla.
Ingen af os kan sove på kommando. Hvis vi går i seng uden at føle os trætte nok, så ligger vi og vender og drejer os, har svært ved at finde ro og der er i princippet ikke grund til at blive liggende. Sådan er det også for små børn og derfor kan det være nødvendigt i en periode, at putte hende noget senere end I normalt ville gøre. Det skal I gøre flere aftener i træk og samtidig er det vigtigt at hun stadig kommer op om morgenen, når dagen naturligt starter og at hun ikke får lov til at sove længere middagslur.
Det vil naturligt gøre at hun efter et par dage kommer i søvnunderskud og det bliver naturligvis lidt hårdt for jer alle, men det er jo netop følelsen af at være træt, der skal give hende behovet for at komme i seng i ordentlig tid. Det vil så gøre at I igen kan begynde at putte hende når kl er 20, som sandsynligvis vil være en passende puttetid for hende :)
Hun bør ikke sove mere end 2 timer i løbet af dagen (12-14) og hun bør sove ca 11 timer om natten - fra ca 20-07. Og som sagt kan det godt være nødvendigt at hun i en periode her, sover lidt mindre end dette.
Fortsat held og lykke :) Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske