Svar: Sover sent om aftenen
25. januar 2010
Alder:
4 mdr.
Kære forældre
Gennemsnitligt vil børn i jeres drengs alder have behov for at sove 15 timer i døgnet, nogle børn sover lidt mere, andre lidt mindre.
Det vil ofte være sådan at børn i 3-4 måneders alderen begynder at sove kortere og flere lure i løbet af dagen og ofte spiser de ofte lidt mindre. Deres sidste lur ligger ofte så sent på dagen, at de går meget sent i seng. Det er således meget normalt at børn i denne alder ikke går til ro for natten før kl. er 22 eller senere. Det hører med til den udvikling de går igennem og det ændrer sig naturligt igen i takt med at barnet bliver ældre, begynder at få skemad, får mere rytme og struktur i løbet af dagen.
Når man som jer har et ønske om at barnet skal gå tidligere i seng, så vil det være nødvendigt at se lidt på hele dagens rytme. Det vil være en god idé at arbejde på en rytme, hvor barnet sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en kort 3. lur. Det vil være en god idé at starte dagen nogenlunde tidligt, så barnet sover sine lure så tidligt på dagen at den 3. lur bliver en sen eftermiddagslur i stedet for en tidlig aftenlur.
Det kan derfor være en god idé at I prøver at vække jeres dreng lidt om morgenen, så dagen starter lidt før og dermed også putter ham lidt tidligere til formiddagslur. Jeg tænker også at I måske skal starte med lidt skemad, fordi det på sigt vil være med til at påvirke hans rytme.
Børn i jeres drengs alder er ofte meget opmærksomme på verden, de følger tydeligt med, de bruger sig selv mere fysisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter ting, skelner tydelig mellem om de er hjemme eller ude, om de er i favn hos mor eller en fremmed osv. Det betyder at børn i denne alder meget let lader sig forstyrre - og især når de skal spise. De får mælk, spiser, slipper - kigger efter ting, tager måske fat igen, slipper og gider så alligevel ikke mere, det er sjovere at lege og være opmærksom på verden.
Det at barnets søvn ændrer sig og at barnet er meget mere vågen og opmærksom gør, at man meget let kan komme ind i en rutine, hvor barnet mere eller mindre slatspiser, slatsover, slatspiser og atter slatsover - hele dagen igennem og derfor kan det være en rigtig god idé at arbejde på at barnet får lidt mere mad. I første omgang handler det om at barnet skal have mere mælk, men det vil også være rigtig godt at begynde med lidt grød.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Vågner/vækkes blidt og dagen begynder
Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Begynd med en lille smule grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13.30
Eftermiddag 16-17: Flaske
Sover her sin 3 lur - ofte imens I spiser aftensmad
Bades, hygger, leger osv.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20. Alt efter hvor lang og hvor sent hans 3. lur er, påvirker det naturligt hans tidspunkt for putning om aftenen.
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat 03: Flaske
Når I giver ham flaske, så prøv evt. med en flaskesut med større hul, så mælken flyder lettere til ham. Læg også evt. en skiftning ind, for at vække ham lidt og få ham til bagefter at spise lidt mere. Dette for at være sikker på at han spiser nok af gangen og ikke længere slatspiser. Det vil også gøre at jeres nattesøvn ikke bliver så afbrudt som den er nu og at I på sigt bedre vil kunne få lidt ro på om aftenen.
Men indstil jer også på at aftentid lige i øjeblikket er familietid og ikke nødvendigvis partid. Det er helt naturligt for hans alder og søvnudvikling, at han lige nu har vågne aftener og går sent i seng. Jo mere roligt og afslappet I kan tage det, jo bedre er det, jo mere ro vil det signalere til ham :) Og på sigt ændrer det sig, tiden arbejder også for jer her.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske