Brev:
Mareridt eller?
25. januar 2010
Alder:
2 år, 4 mdr.
Mareridt eller?
Kære Helen
Nu har jeg endnu en gang brug for din kyndige vejledning.
Daniel er efterhånden ved at nærme sig de 2,5 år og han er i rivende udvikling både personlighedsmæssigt og så sandelig også sprogligt – han er nu begyndt at argumentere for, hvorfor han ikke skal i seng lige netop nu.
Det er helt vidunderligt og gør os stolte helt ind i ben marven, at han i den grad kan udtrykke sig. Det giver selvfølgelig nogle morsomme situationer, når vi kommer til kort over for hans argumenter - men så ”udnytter” vi, at han stadig har respekt for sætningen: Ikke i dag skat – det gør vi en anden dag. Den virker hver gang, selv når vi står i Brugsen 5 minutter over ulvetime og han har kastet sin kærlighed på et stykke legetøj, som han bare ikke kan leve uden ;o) Genialt trick, som jeg har lært af min søster.
Men med den her udvikling af hans bevidsthed kommer også nogle rigtig grimme mareridt. Pt. lider han ret meget under dem, så meget at han nu er tilbage i vores seng. Det gør os ikke så meget, da vi elsker denne co-sleeping metode, så det er ikke der problemet lægger.
Nej det er mere det der med at man ikke kan komme i kontakt med ham og at han har nogle voldsomme reaktioner – fx slår han ud efter os fysisk. Men vi har også oplevet, at han er så angst at han bogstavelig talt hopper ud af sengen med sådan et rabalder – vi har indtil nu nået at stoppe ham, inden han gør skade på sig selv. Men det er virkelig frygteligt og man vågner selv med hjertet galoperende af sted fordi de lyde råb og skrig han kommer med er så fyldt af rædsel og angst.
Vi kan tale med ham og han kan lave ting i søvne – det er faktisk lidt skræmmende og bl.a. derfor sover han sammen med os.
Har du nogle redskaber vi kan anvende for at komme denne natte terror til livs?
Med venlig hilsen
Charlotte