Svar: Mareridt eller?
25. januar 2010
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Charlotte
Når vi sover så skifter vores søvn mellem det man kalder non-REM søvn, som indeholder 4 forskellige stadier fra at sove let til at sove dybt og så REM søvn der er vores drømmesøvn.
Det er naturligt at børn kan vågne lidt op mellem stadierne i non-REM-søvnen og barnet vil her på en gang både virke vågen og virke sovende.
Når man har mareridt, så er der tale om drømme, der opstår under REM-søvn og efterfølges af vågenhed, men man kan også have det der hedder natteskræk, som er en delvis opvågning af den dybeste non-REM-søvn. Hos små børn er det ofte meget svært at skelne mellem disse to fænomener.
Hos jer kunne det dog godt lyde som om at jeres dreng har opvågninger i sin dybe non-REM periode og hans opvågninger vil derfor ikke være stimuleret af en drøm på samme måde som mareridt er det.... han har det man kalder for natteskræk.
Børn som vågner af mareridt vil normalt have dette sidst på natten, barnet vil vågne, kalde på mor eller far, barnet vil genkende dig med det samme og barnet vil ofte også kunne huske det næste morgen. Men et barn der har natteskræk har det ikke på denne måde.
Et barn med natteskræk vil vågne op og sidde med åbne øjne - barnet ser altså vågen ud og gråden vil ofte lyde mere som skrig end som gråd, men barnet vil tale usammenhængende og virke konfus. Barnet vil ikke kunne genkende forældrene og man kan godt få fornemmelse af at man er en del af barnets drøm.
Det bedste I kan gøre er at tale beroligende til jeres dreng og forsøge at putte ham igen og få ham til ro og videre i søvnen. I skal ikke tale alt for meget med ham, da I så hurtigt bliver en del af hans drøm og I skal ikke stille for mange spørgsmål - bare gentage de beroligende ord I plejer at bruge, når han skal beroliges og forsøge at få ham puttet godt med dynen og få ham videre i søvnen.
I skal ikke vække ham, hvis I kan undgå det, men altså prøve at få ham til at sove videre - han sover jo, når det sker :)
Rigtig meget held og lykke med dette.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske