Brev:
Vågner når han bliver puttet og putteritual
25. januar 2010
Alder:
4 mdr.
Vågner når han bliver puttet og putteritual
Hej Helen.
Tak for en supergod brevkasse. Jeg er netop blevet medlem, men har læst mange af dine svar til andre medlemmer.
Jeg er mor til to tvillinger på 4 mdr. De blev født 37+2 ved planlagt kejsersnit og forløbet var ukompliceret. De vejede hhv. 2000 (Rasmus) og 2300g (Mikkel). Jeg havde dog en del startvanskeligheder med amningen og efter ca. 2½ mdr. måtte jeg kapitulere og give flaske i stedet.
Den ene af mine drenge har haft pylorus stenose og blev opereret i en alder af 6 uger. Den anden af mine drenge har blød strube med brusk flapper, der giver en “søløve-agtig” lyd på vejrtrækningen af og til. Det skulle han efter sigende vokse fra (det er undersøgt af speciallæge).
De trives fint og vejer i skrivende stund hhv. 5,7 kg og 6.3 kg. Det var lidt om os.
Mit spørgsmål drejer sig om søvn og døgnrytme. Vores dag ser p.t. sådan ud:
Kl. 7.30/8.00: Vågner vi, hygger lidt i mors og fars seng og bliver derefter skiftet
Kl. 9: flaske
Kl. 10: puttes til formiddagslur - sover her ca. 2 timer, af og til 2½-3 timer
Kl. 12: flaske, derefter skiftes og leg
Kl. 14: puttes til eftermiddagslur, sover her ca. 2 timer
Kl. 16: flaske, derefter skiftes og leg
Kl. 18/18.30 powernap på armen/i sofaen
Kl. 19: flaske og skiftes
Kl. 21: skiftes til natten, får flaske igen og puttes ca. kl. 21.30/22
Kl. 02/03: flaske
Kl. 05/06 flaske
Jeg synes faktisk rytmen kører rigtigt fint og de styrer det stort set selv, d.v.s jeg putter dem når de bliver trætte og det er faktisk næsten på klokkeslæt. Jeg har læst at de ca. skal sove 5 timer om dagen og ti timer om natten..
Mit ene spørgsmål går på, om jeg skal vække dem fra deres lure om dagen, hvis de sover mere end 2 timer? De kan jo af og til tage tre timer og jeg synes det virker forkert at vække dem, på den anden side rykker det jo ved alle sovetiderne resten af dagen….?
Det andet spørgsmål handler om putteritual. Vi har indført putteklud og sut og det fungerer fint nok. De bliver lullet til ro på vores arm og vi prøver at finde det rigtige tidspunkt at lægge dem på, hvor de lige når at registrere at de bliver lagt, men derefter sover videre. Det fungerer også rigtigt fint for Mikkel (den store), men Rasmus vågner op efter ca. 20 minutter og på en dårlig aften kan jeg være inde og nusse og lægge en hånd på ham 4-5 gange…hvis det da ikke ender med at vi tager ham helt op og med i vores egen seng for at få lidt nattesøvn. Han er i det hele taget mere tryghedssøgende og urolig end Mikkel og græder ofte voldsomt, når han er træt og virker som om han har svært ved at overgive sig til søvnen.
Jeg er usikker på, om jeg bør lave putteritual i deres seng, så de synes der er mere hyggeligt. Og hvad når jeg er alene, når de skal puttes, så kan jeg jo ikke have dem begge på armen indtil de er faldet halvt i søvn….og bør ritualet ikke være det samme hver gang. Hvornår begynder man at synge godnatsang og hygge ved deres seng inden de skal sove? Jeg håber du har nogle gode forslag til dette.
Mange hilsener
Tvillingemor