Svar: Vågner når han bliver puttet og putteritual
25. januar 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Tvillingemor
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg kan se at du har læst nogle af mine tidligere svar og allerede bruger nogle af mine råd - dejligt :)
Det er en meget fin rytme dine dreng har, den er lige efter bogen og det er helt normalt at de har en længere vågenperiode og går lidt sent i seng. Det hører alderen til og det ændrer sig i takt med at de bliver ældre.
At deres rytme stadig ændrer sig meget og de derfor nogle gange sover lidt mere og andre lidt mere, hører også med. Det ændrer sig også hen af vejen, ofte i takt med at de begynder med skemad i løbet af dagen, de gives på nogenlunde faste tidspunkter og vil stille og roligt også påvirke deres indre ur - vi føler sult på det tidspunkt hvor vi plejer at spise og vil derfor normalt ikke kunne sove her :)
Jeg synes derfor ikke du på nuværende tidspunkt skal vække dem, fordi de sover ½-1 time længere nogle gange. De vil sandsynligvis selv regulere dette ind og sove mindre til næste lur eller gå lidt senere i seng den dag ... men det er okay og rytmen må stadig godt variere lidt. Det vigtigste er at de virker glade og tilfredse og til at trives og det lyder sådan hos jer.
Med hensyn til putteritual, så er det helt rigtigt at du forsøger at få dem til at sove i sengen, så de flyttes fra favn og ned i seng imens de lige registrerer hvor de bliver lagt. Men jeg kan godt forstå problematikken med at få to til at sove samtidig, når du skal stå med dem alene og derfor kan det være udmærket at arbejde på at de måske lægges i sengen lidt før. En mulighed kunne være at give dem flasken i sengen ... lidt ligesom hvis man ligger ned og ammer dem i søvn.
Sengen skal eleveres i hovedenden så de ikke ligger helt fladt af hensyn til trykket i ørerne, når de får flaske, men du kan godt prøve at give dem flasken der hvor du ønsker de skal sove. På den måde oplever de ikke at blive flyttet fra favn til seng og det kan gøre at også Rasmus bliver i stand til at sove videre af sig selv. Nogle børn vågner dog også op for lige at få en lille slurk mælk mere og sover så herefter uden problemer sammehængende .. så du kan også prøve at stå parat med flasken for at se om han lige skal fyldes lidt ekstra op :)
Du kan også prøve at vugge sengen lidt, hvis du tror at lidt bevægelse vil hjælpe især Rasmus til ro. Du kan købe f.eks. brio bedrockers og sætte på sengen, så den kan vippes lidt.
Du kan allerede nu godt indføre en lille godnatsang og nogle små beroligende ord som "sshh" eller "ssåå". Netop dette kan også på sigt hjælpe, hvis de vågner op. Det er naturligt at de har små opvågniner under søvn og der lige registrerer at alt er som da de faldt i søvn og hvis de normalt beroliges med en stille sang eller små ord, så vil det også berolige dem videre i søvnen om aftenen og natten. Du vil altså på afstand (liggende i din egen seng) kunne sige "sshh-shhh" og de vil kunne falde til ro ved det, fordi det er en lyd de kender. Det kan gøre at du ikke behøver stige ud af din seng for at få dem til at sove videre :)
De fleste børn vil efter 1 års alderen have glæde af en rigtig godnat historie og mere rigtig hygge ved sengen, men også børn i 8-10 måneders alderen kan have behov for at man sidder der lidt, når de skal sove, holder hænderne på dem og hjælper dem til fysisk ro.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske