Brev:
Afvænning fra natflaske
26. januar 2010
Alder:
13 mdr.
Afvænning fra natflaske
Kære Helen,
Vores børn er nu 13 mdr., og jeg har et spørgsmål til hvordan vi lettest får vænnet dem af med sutteflaske med mme til natten.
Vores datter har altid været en rigtig dårlig sover, og det er ikke blevet bedre af vuggestuestart og deraf følgende hyppige sygdomme med snot og hoste om natten. Vi har derfor været lidt tilbageholdende med at lave om på rutinerne, men på den anden side skal de vel til at holde op med flasken snart?
P.t. får de ca. 200-250 ml mme lige inden putning, og det lader til at virke vældig søvndyssende. Vores datter er dog nu begyndt at vågne op flere gange om natten hvor hun er ked og efterhånden bliver helt hysterisk. Det eneste der har hjulpet har været at give hende 100-120 ml mme mere. Dette kan gentage sig et par gange hver nat, så det er jo ganske meget mme hun får dér.
Vi spiser aftensmad ca. 17.30, og når de små har været i vuggestue er de dødtrætte allerede ved 18.30-tiden, så det er svært at få lokket meget mere mad i dem så tæt på aftensmåltidet. Vi har prøvet at give weetabix med mælk eller A38 med havregryn og en banan og et glas letmælk til, men det er som om det ikke rigtig kan erstatte sutteflasken.
Har du et godt råd til afvænning? Skal vi bare holde op med at give dem noget og så tage nogle urolige nætter med, eller kan vi trappe ned på en eller anden måde?
Hilsen