Svar: Meget urolig søvn og hård mave
26. januar 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Mie
Der er ganske givet en sammenhæng mellem jeres datters indtag af mælk, mad, hendes problemer med hård mave og hendes afbrudte nattesøvn ...
Når jeg ser din plan for dagen, så får din datter sandsynligvis lidt for meget fast føde og lidt for lidt væske og det vil være rigtig godt, hvis du kunne vende lidt rundt på dette. Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur, sover 1 time
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas. Suppleres med små brødhapsere osv. som nu og må også gerne få lidt kogte blomkål eller broccoli eller en kartoffelbåd at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes, flaske eller evt. mme af kop og puttes til middagslur ca kl. 13.30
Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos eller som du har forsøgt med lidt surmælksprodukt med lidt frugtmos, revne æbler eller lignende. Frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager sovs osv. som du beskriver. Gem også noget af det og brug til frokost næste dag, så hun der får ekstra grøntsager, kød og fisk... Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover til næste morgen tidlig.
Som du kan se indgår der som udgangspunkt 2 måltider grød og 2 måltider grøntsagsmos i løbet af dagen. Derudover masser af vand af kop og også 4 amninger. Hvis du ikke ammer hende 4 gange, bør amningen erstattes af en flaske eller mme af en kop - især mælkeindtaget midt på dagen bør du forsøge at prioritere for at få hendes mave lidt igang.
Du skriver at hun ikke er særligt glad for grød, men prøv om ikke du kan få hende til at spise det. Hold amningerne i passende afstand - am hende meget tidligt morgen og ikke lige før I står op, hvis hun lige har drukket mælk vil hun naturligt ikke spise særlig meget grød... Grød og grøntsagsmos er vigtigt for at holde maven igang naturligt. Det samme gælder frugt og du må gerne give hende lidt mere frugt end du gør lige nu - jvf. planen :)
For at få hende til at tage en flaske, så prøv med en model der ligner sutten i faconen. Så skal hun ikke forholde sig til flere måder at sutte på og det er en fordel. Prøv evt. med flasken, når hun halvsover, så hun ikke registrerer helt så meget og måske bare acceptere og sutter mere eller mindre i søvne.
I kan tale med lægen om hvorvidt jeres datter skal forsøge med movicol som afføringsmiddel. Det skal læge ordineres og nogle børn har det rigtig godt med det. Det kan godt være at hendes gråd og natlige uro skyldes den hårde mave og hvis man kan afhjælpe med afføringsmiddel så er det jo godt og vigtigt. Det kan også sagtens tænkes at hendes vægring mod særlig meget skemad hænger sammen med forstoppelsen og hvis I fik gang i maven, så ville hun også begynde at ville spise lidt mere grød og mos - I kan på den måde få ændret lidt den cirkel I ar havnet i ...
Prøv også med en flaske kogt vand med lidt sukker - måske er det smagen af mme hun vægrer sig imod og ekstra vand med lidt sukker i, kan faktisk også have god effekt på maven :)
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske